Budapest-TMA
és Magyarország légterei - ÉRVÉNYBEN 2007.05.10-óta
Az itt közölt térképek a 26/2007 (III.1)
GKM-HM-KvVM együttes rendelet alapján készültek
Változások
összefoglalása 2010.05.06-tól (forrás:
37/2010 (V.4) KHEM)
1. Budapest-TMA térkép segédleteken bemutatva
2. További tudnivalók, ismertetők, jpeg ábrák
3. Budapest-TMA légterei egyenként, műholdról nézve
4. GPS-be tölthető Budapest-TMA határvonalak
és tv légterek
5. Budapest-TMA Garmin-térkép (PC-be,
GPS-be)
6. Budapest-TMA CompeGPS-be
7.
a szemléltető ábrák gyűjteménye
.
8. Áttekintő
térkép: Magyarország légterei
9. "Turistatérképek" repülőknek !
10.
új
KML/KMZ fedvények
rétegként használható KML-t fogadni képes Google és Android platformon
11. GARMIN
GPS-be tölthető ICAO térkép a legújabb (2010.05.06-os) változásokkal
12.
Magyarország
összes, GPS-be tölthető légtere és reptere (MoICAO)
13.
Asztali és mobil gépekre alkalmas SeeYou és mSeeYou aktualizált térképek
tölthetők le az Egri Repülőklub honlapjának Letöltések oldaláról
14. találtam egy
vészhelyzetben hasznos linket: Magyarország ICAO 2007.
Ha nincs ICAO térképed akkor
most nézd meg itt, utána vásárolj egyet.
15.
Útvonaltervező siklórepülő XC repülésekhez
légterekkel és más
komfortos kiegészítőkkel
http://xcplanner.appspot.com/
(nagyon jó)
1.
Budapest-TMA térképek pdf fájlokban
A térképek vektorosak, erősen nagyíthatók :o)
Megjelenítésükhöz az Adobe
Acrobat Reader szükséges.
A térképek letöltése: jobb klikk valamelyik bal oldali mini ábrára, majd a megnyíló helyi menüből "Save target as..." / "Cél mentése másként..."
Budapest-TMA szektorai:
Ez a bevezető térkép elsősorban
szemléltetési célokra készült Budapest-TMA szektor-szerkezetének bemutatására. Aki
most kezd ismerkedni ezzel az összetett légtérrel annak érdemes itt kezdenie. A megértéshez
szükséges ismeretek külön
olvashatók. Az előzményeket ismerőknek érdekes lehet ha a térképen ránagyítanak a Szentendrei sziget és a Csepel sziget közötti területre: jól látható a TMA-3, TMA-4 és TMA-6 szektorok 2007-ben megváltozott központi kapcsolódása. Jól látható továbbá Ferihegy CTR nyugati határának Pestre -gyakorlatilag a Váci út vonalára- költözése is. Ferihegy CTR-nek a 2007.05.10-e előtti határát vékony szürke vonal jelöli. A térkép folyamatosan frissül, a http://galatech.hu/pg/dir/Bp-TMA_Sectors.html oldal automatikusan a mindenkori utolsó térkép verzióra irányít át. Ide, a legfrissebb szektor térkép direkt linkjére: |
Budapest-TMA térképe a siklórepülő légterekkel, ajánlott referencia térkép :
A legfrissebb glider térkép direkt
linkje: http://www.galatech.hu/pg/dir/Bp-TMA_ervenyesseg-kezd_2014-06-01_FilledGx_v160_600dpi_A3.pdf Az
előző szektor-térképre felkerültek a színekkel kitöltött
siklórepülő (Glider) légterek: A koordinált légterek közül csak a G2/S koordinációját látják el siklóernyősök, az összes többit az érintett vitorlázórepülő repülőterek végzik. G1-et HHH, G3-at Farkashegy, G10-et Esztergom, míg G20...G23-t Dunakeszi reptér. (A térkép a vitorlázók számára, a G20...G23 légtereknél jelöli a lehetséges koordinált magasságokat is.) Ezekben a vitorláknak szervezett koordinált légtér-üzemekben mi ernyősök és sárkányosok elvben részt vehetnénk, ha teljesítenénk a kétirányú reprádiós kapcsolatot és a repvez is befogadna minket a repüzem résztvevőjének. Gyakorlatban viszont már a technikai feltételeket sem teljesítjük, tehát a repüzemben részvétel számunkra csupán elvi lehetőség. Mondjuk ki a következményt világosan: ernyősök és sárkányosok a G1, G2/V, G3, G10, G20, G20A, G21, G22 és G23 légtereket csak a térkép jobb felső sarkában közölt alapmagasságig vehetik igénybe, az esetlegesen érvényes koordinált légtereket, azaz az alapmagasság és a koordinált magasság közötti részt nem. A tiltás oka érthető, hiszen a repüzemen kívüli pilóták nem tudnak értesülni repveztől a koordinált légtér esetleges visszavonásáról. A koordinált légtér zárását követően a terület visszakerül a TMA-hoz (éppen ezért történik a visszavonás) és benne ismét a nagygépes IFR forgalom zajlik ! Figyelem! G2/S területén az ott megadott (3500'
/ 1050m AMSL) alap magasságig mindenkor szabályosan emelkedhetsz, de
e fölé
csak a G2/S hivatalos közleményben olvasható időtartamig
és maximális magasságig. G1
határvonalának könnyebb beazonosításához
nagyíts (erősen) a HHH területére. Megtalálod a következő helyeket
(a + az mindig starthelyet, a csillag mindig hegycsúcsot jelöl): Budapest-TMA alatti egyes légterekről alább további részletek olvashatók. |
Budapest-TMA térképe a siklórepülő légterekkel és a 13-as érkezési útvonalakkal:
(Még nincs készen, de meg fogom rajzolni) |
Környezetvédelmi légterek Budapest-TMA alatt:
A Budapest-TMA alatti KVL légterek
térkép kivonatait lásd alább 4.22 pontban: Magyarország összes természetvédelmi szempontból korlátozott környezetvédelmi légtere (KVL) 4.2 pontban. |
2. További
tudnivalók és szemléltető ábrák az egyes légterekről
megemlítve a
2007.05.10-i (26/2007-ből eredő) változásokat
Tipp-1: dupla-klikk a térképen bárhova: nagyítja és középre hozza az érintett területet. (Ismételhető...)
Tipp-2: dupla-klikk a navigációs gomb közepére: visszaállítja a kiinduló nézetet.
Tipp-3: az egér görgőjével is kicsinyíthetsz-nagyíthatsz
első közlés: 2007. május 10. (azóta a változások
frissítése)
Kardos István
1 Siklóernyővel, koordinált légtér nélkül G2/S megmaradt 9.3 km szélessége továbbra is gyakorlatilag átrepülhetetlen, G2/S ilyenkor szinte légtérzárat jelent a szabálykövetők számára. Ez egyben veszélyforrás is, mert aki megkísérti a szerencséjét az esetleg hajlamos többet is kockára tenni...
2 Ügyes pilóta számára G2/S átrepülése koordinált légtér nélkül 20 startból akár egyszer is sikerülhet; miközben évente csak kb. egy tucatszor van ÉK-i szeles, jó távrepülő idő. :-(
3 A ferihegyi forgalom biztonságára a G3/V fölött keletkez(het)ő szifon nincs hatással, sőt a légtér geometriája az alábbi három ok miatt kizárja, hogy az ATS központ által irányított gépek a szifont egyáltalán használni tudnák. Amikor ugyanis G2/S magassága meghaladja G3/V-jét, akkor:
(1) A hatályos jogszabályoknak megfelelően a G2/S számára biztosított vízszintes elkülönítés 2.5NM, miközben G3/V szélessége 2.67NM.
(2) Ekkor a szifon mindenáron való igénybe vételéhez az érkező gépnek először 2000 lábat (7000-ről 5000-re) kéne süllyednie, majd azonnal felemelkednie G2/S fölé, mindezt 0.17NM távolságon, hogy ne sértse a vízszintes elkülönítést!
(3) A szifon léte azért sem indokolt, mert életszerűen nem fordul elő, hogy egy minimum 7000 lábon érkező gép a megkezdett süllyedés közben szándékosan emelkedésbe fogjon.
3.
Google Earth
egy más minőségű megjelenítés
A Google Earth az utóbbi évek
legfantasztikusabb, ingyenesen is elérhető, műholdképes Föld-felszín
megjelenítése.
Ha még nem lenne meg, feltétlenül
töltsd le!
A széles skálán nagyítható műholdképet nézhetjük felülnézetben
és döntve is, tetszőleges irányból. A döntött megjelenítésben a
domborzat 3D-ben jelenik meg. Mindemellett lehetőséget ad saját ábrák,
pontok, alakzatok megjelenítésére, egy tetszőleges terület fölötti repülés
valószerű látványának megjelenítésére. Az alábbiakban ezeket a lehetőségeket
fogjuk kihasználni:
3/a: Vonalas
légtérhatárok. Letöltés után akár egyenként ki/be
kapcsolhatjuk a bal oldalon kiválasztott Ax, CTR, Dx, Gx, Px, Rx, TMA légtereket. A
területeket, határvonalakat
ugyanazon a képen vizsgálhatjuk, mint amit pilótaként láthatnánk, illetve olyan közeli nagyításban is megnézhetjük, amilyen
alacsonyan nem repülhetnénk arra. Sőt virtuálisan a tiltott és korlátozott légterekbe
is berepülhetünk :o) 3/b: Az 1. pontban megismert színes Budapest-TMA térképet ráhelyezhetjük a műholdképre. A bal oldalon megjelenő csúszkán 0 és 100% között állíthatjuk, hogy a műholdképre mindig pozícióhelyesen ráfeszülő térképünk mennyire tömören takarja a Föld-felszíni képet. Sőt, döntött megjelenítésben a 2D-s térkép 3D-ssé válik. (!) Nagyításban kiderülnek a TMA térkép pontatlanságai, de a Google objektum adatbázis hibái is. |
megjegyzés:
A Google Earth az iménti letöltésből megjelenített objektumokat
egy átmeneti területen tárolja. A GE programból való kilépéskor egy kérdést
kapunk, hogy akarjuk-e az adatokat véglegesen is elmenteni saját gépünkbe.
Pozitív válaszunk esetén a légtér határvonalak (3/a), illetve a tetszés szerinti
átlátszóságú színes TMA-térkép (3/b): minden további GE híváskor rendelkezésünkre állnak
majd, és a műholdképen való láthatóságukat is ki/be kapcsolhatjuk.
4. GPS-be tölthető Budapest-TMA határvonalak és Mo.tv légterek
4.1 Budapest-TMA kontúrvonala GPS-be (az országhatár nélkül)
Kisgépeseknek jelentési kötelezettségük van a FIC-nél a Budapest-TMA -ba történő ki- és belépéskor. Elsősorban nekik lehet praktikus segítség, a legegyszerűbb GPS-be is betölthető Budapest-TMA kontúrvonal, ami az egyszerűség kedvéért az országhatár vonalát nem tartalmazza. Két változatban tölthető le: (jobb klikk a linkre, utána: "Hivatkozás mentése más néven")
Ha szükséges lenne az országhatárt is tartalmazó változat, kérlek jelezzétek: kardos.istvan@galatech.hu |
4.2 Légtér határvonalak GPS-be (motor nélkülieknek: környezetvédelmi légterek nélkül)
Budapest-TMA légterei GPS-re tölthető Garmin MapSource gdb, valamint a széles körben importálható gpx fájlban. A légterek megtekintésére GPS nélkül is lehetőségünk van a fenti fájltípusokat kezelni tudó szoftverekben.
1 A1 900..1850m | 1 G-2 1050m | 1 R-1 1050m | _BPTMA-2 2007 2000m |
1 A2 165..1050m | 1 G-3 1350m | 1 R-1A 1050m | _BPTMA-3 2007 1050m |
1 D-3 Tatárszentgyörgy 9150m | 1 G10 1350m | 1 R-6 Százhalombatta 2300m | _BPTMA-4 2007 750m |
1 D16 Izbég 700m | 1 G20 600m | 1 R32 Vác-Derecskedűlő 750m | _BPTMA-5 2007 2000m |
1 D21 Szomód 3200m | 1 G20A 600m | 1 R34 Táborfalva 900m | _BPTMA-6 2007 600m |
1 D29 Püspökszilágy 1150m | 1 G21 750m | 1 R35 Pusztavacs 750m | _BPTMA-7 2007 1700m |
1 D30 Érd(A1) 1150m | 1 G22 900m | 3 G1_G2_G3 (2007) | _BPTMA-8 2007 2900m |
1 D34 Márianosztra 700m | 1 G23 2000m | 3 TMA1-9_CTR_R1 egyvonalas | _BPTMA-9 2007 600m |
1 Ferihegy-CTR'07 GND..600m | 1 P1 (2007) GND..5950m | 4 G20_G21_G22_G23 | |
1 G-1 750m | 1 P2 (2007) GND..1050m | _BPTMA-1 2007 2300m |
Letöltések: (ugyanaz 3 féle fájlban)
Alább ugyanez, két eltérő "nyelvjárás"
szerinti gpx formátumban, mert a korábban közzétett, a MapSource-ból
exportált gpx-et több alkalmazás nem tudta emészteni.
Remélhetőleg az alábbiak egyikét képes fogadni a Te készüléked ill.
szoftvered is:
A MapSource mind a kettő gpx-et elfogadja.
Tipp (javaslat):
Várhatóan a fent közölt légterek nem mind beférnek bele a
GPS-ed memóriájába. Ezek a légtér határvonalak ún. "saved track"-ek,
amiből sok GPS típus csak max 10 darabot képes tárolni. Ha kevés a szabad
track-memória hely a GPS-edben, akkor csak a számodra fontosakat töltsd fel ill. használd az összevont
határvonalakat.
Összevont határvonalak: Ha a track nevének első betűje egy 1-től különböző
szám, akkor az a track több légtér egyszerre több légtér határvonalat
tartalmaz. Ilyenek:
a "3 TMA1-9_CTR_R1 egyvonalas" nevű track csupán egy tárhelyet
elfoglal, de egyetlen vonalban tartalmazza a 9 db TMA szektort, Ferihegy-CTR és
az LHR1 légteret,
a "4 G20_G21_G22_G23" track egy tárhelyen tartalmazza Dunakeszi
vitorlázórepülő légtereit a G20A kivételével, amit viszont önállóan
feltölthetsz.
a "3 G1_G2_G3 (2007)" nevű trackben a három összefüggő budai siklórepülő
légtér határvonalai vannak.
4.3 Természetvédelmi
célból korlátozott KÖRNYEZETVÉDELMI légtér határvonalak GPS-be
(motorosoknak)
Bagi Zsolt munkája, Zsolnay Péter
technikai segítségével
2007-ben jelent meg az új légtér fajta, a természetvédelmi
okokból létrehozott környezetvédelmi légterek (KVL). Ezek a hajtóművel
felszerelt és hajtóművét használó légi járművek, valamint a hőlégballonnal
történő repülés számára, jelentenek korlátozást bizonyos kivételekkel.
Kivételek: a térképezés, a távérzékelés, a képrögzítés és felvételkészítés,
a szúnyogirtás, mező- és erdőgazdasági légi munkavégzés, valamint a
polgári célú légi megfigyelés (pl. vezeték-ellenőrzés). Ezekben az
esetekben a korlátozott légtér használathoz a légiközlekedési hatóság
előzetes engedélye szükséges. Az engedélyeztetési eljáráshoz a szakhatósági
állásfoglalást az illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi
felügyelőség adja ki.
Bagi Zsolt megszerkesztette Magyarország összes
légterét GPS-re tölthető Garmin
MapSource gdb, valamint a széles
körben importálható gpx fájlban.
A légterek megtekintéséhez GPS nélkül is lehetőségünk van a fenti fájltípusokat
kezelni tudó szoftverekben.
KVL ÓCSA 300m AGL/GND | KVL FEHÉRTÓ 450m AGL/GND | KVL KECSKERI-PUSZTÁK 300m AGL/GND | KVL TÓSZEG 300m AGL/GND |
KVL ŐRSÉG 450m AGL/GND | KVL FERTŐ 450M AGL/GND | KVL KELET-CSERHÁT 450m AGL/GND | KVL TAPOLCAI MEDENCE 450m AGL/GND |
KVL AGGTELEK 300m AGL/GND | KVL GEMENC 450m AGL/GND | KVL KESZNYÉTEN 450m AGL/GND | KVL TARNAVIDEK 450m AGL/GND |
KVL ALSÓ-TISZA 450m AGL/GND | KVL GERECSE 450m AGL/GND | KVL KIS-BALATON 300m AGL/GND | KVL TIHANY 450m AGL/GND |
KVL BÜKK 450m AGL/GND | KVL HEVESI FPI 450m AGL/GND | KVL KISKUN DÉL 450m AGL/GND | KVL VÉRTES 450m AGL/GND |
KVL BIHARI I 300m AGL/GND | KVL HEVESI FPII 450m AGL/GND | KVL KISKUN I 300m AGL/GND | KVL VELENCEI-TÓ 450m AGL/GND |
KVL BIHARI II 450m AGL/GND | KVL HORTOBÁGY 450m AGL/GND | KVL KISKUN II 450m AGL/GND | KVL ZEMPLÉNI-HG 300m AGL/GND |
KVL CANÁDI PUSZTÁK 450m AGL/GND | KVL KŐSZEGI-HG 450m AGL/GND | KVL NYIRKAI 450m AGL/GND | |
KVL DUNAZUG hg 450m AGL/GND | KVL KARDOSKÚT 450m AGL/GND | KVL SÁRVÍZ 450m AGL/GND |
Megjegyzés (2007.12.02): A korábban közölt gpx fájlokat a TopExplorer és az OziExplorer nem tudta maradéktalanul feldolgozni. A hiba okát Dr. Varga György megkereste és kijavította. Köszönet a tőle származó kijavított gpx fájlokért.
4.31 KVL letöltések:
Tipp (javaslat):
Várhatóan a fent közölt légterek nem mind férnek bele a
GPS-ed memóriájába. Ezek a légtér határvonalak ún. "saved track"-ekként
kerülnek a készülékben tárolásra, amikből sok GPS típus csak max 10 darabot képes tárolni. Ha kevés a
szabad track-memória hely a GPS-edben, akkor
csak a számodra fontosakat töltsd fel a készülékbe.
Megjegyzés (2007.12.02): A korábban közölt gpx fájlokat a TopExplorer és az OziExplorer nem tudta maradéktalanul feldolgozni. A hiba okát Dr. Varga György megkereste és kijavította. Köszönet a tőle származó kijavított gpx fájlokért.
4.32 KVL térkép kivonatok hátimotorosoknak:
Az alábbiakban néhány terület térkép
kivonata található, külön megfogalmazott igények alapján.
Jelezzétek, hogy még melyik területekről készüljön kivonat!
4.4 Általános ötletek a Garmin MapSource használatához:
|
5. Budapest-TMA: mint egy Garmin térkép
Szinte már hagyomány, hogy a TMA szerkezetének változásakor Pálffy István (hőlégballonos) elkészíti az új állapot Garmin Mapsource változatát. Míg az előző (4.) pontban csak ki/be kapcsolható track-log vonalakként láthattuk a TMA és az alatta lévő légterek határvonalait, addig ez a megoldás egy komplett térképet kínál, amit aztán kedvünk szerint akár háttér megjelenítésre választhatunk a Garmin Mapsource programban, akár át is tölthetjük gps-be. A megoldást azok használhatják, akiknek térképpel feltölthető gps készüléke van, és a készülék memóriájában jut hely még egy fontos térképnek. Előnye, hogy nem az erősen korlátozott számú "Saved track"-ek között tárolja a légtér-határvonalakat, hanem mint térképet lehet a gps-en kiválasztani. Ha szeretnénk a teljes Budapest TMA-t a gps készülékünkben tudni, annak minden korlátozott-, tiltott-, veszélyes- és műrepülő- légterével együtt, akkor csak erre a térképes megoldásra számíthatunk, mert ennyi "saved track" tárolóhely jellemzően nincs a készülékekben.
A térképet magáncélra ingyenesen szerezhetjük be a www.holegballon.hu -> Letöltések oldalról. Bontsuk ki a letöltött csomagot és ha mindenben a mellékelt szöveges leírás szerint járunk el, máris nagy megelégedéssel használhatjuk az új térképet.
6. Budapest-TMA térkép layer CompeGPS alkalmazásba
A CompeGPS
program alkalmas felhasználói térképet tenni a tracklogok alá, ha
kell automatikusan át is kapcsol erre a hozzáadott térképre, sőt még
rá is feszíti a térképet a domborzati modellre. A térkép kalibrálása
után immár a TMA térképen követhetjük repüléseinket Budapest-TMA légtereiben.
(Ha Budapest-TMA területén kívül eső légtér térképre van szükségünk,
akkor használjuk a 7. pont Ábragyűjtemény
első elemét : Magyarország több alkalmazásba is betölthető légtér
térképét.) A letöltendő fájlok: Bp-TMA_2007-05-10_600dpi_2Mb.tif és egy javasolt kalibrációs fájl: Bp-TMA_2007-05-10_600dpi_2Mb.IMP (Letöltéshez: jobb klikk a mini ábrára ill. a kalibrációs linkre, majd "Save target as..." / "Mentés másként") A letöltött fájlokat tegyük a szokásos helyre, általában a "C:\Program Files\CompeGPS\maps" könyvtárba és már használhatjuk is: Maps menü, Open a Map, dupla klikk a kívánt kalibrációs fájlra. A kalibráció sikerességét ellenőrizhetjük. Töltsük le a Verify-calibration_Ferihegy-CTR.igc fájlt és nyissuk meg CompeGPS-ben. Ha jól kalibráltuk a térképet, akkor ez az igc track illeszkedni fog Ferihegy-CTR határvonalára. |
megjegyzés:
Aki elégedetlen az ajánlott kalibrációs fájllal, a saját kalibrációhoz szüksége
lesz legalább két illesztő pontra,
de ezt a műveletet csak egyszer, a térkép első használatakor kell
elvégezni:
. A tif térkép legkülső keretvonalának bal-felső sarokpontja:
. Észak 48fok 01perc 0.16sec; Kelet 18fok 11perc
3.89sec
. (egyszerűbben: N48.01671111; E18.18441389)
-------------- A térkép legkülső
keretének jobb-alsó sarokpontja:
-------------- Észak 47fok 01perc 17sec; Kelet 20fok
15perc 17.76sec
-------------- (egyszerűbben: N47.02138889; E20.25493333)
Az új kalibráció ellenőrzéséhez repüljük körbe (az országhatár nélkül)
Budapest-TMA kerítését, vagy
akár az összes TMA szektor határvonalát
valamint a CTR-t és az R1-et.
... annak, aki csak egy ábrát
keres ...
7. Ábra gyűjtemény
Budapest TMA és az érintett légterek
2007.05.10 után
(a KVL légterek térkép kivonatai a 4.22
pontban)
( 8. ) Magyarország légterei (áttekintő ábra) | |
Sokszor van szükség egy gyors
tájékozódást biztosító, áttekintő térképre. Dr. Varga György (Vgyuri) munkája. A TRA-kon kívül szinte minden légteret tartalmaz. Kinyomtatva is értékes fedélzeti eszköz, de (a 6. pontban részletezett Budapest-TMA térképhez hasonlóan) be is töltheted CompeGPS, Fugawi, OziExplorer stb. programokba, hogy a térképen tervezhess útvonalat illetve elemezhesd hogy merre repültél a tracklog szerint. A kalibrációt keresztjelek segítik. A témába vágó további információkat találsz a 9.5 pont alatt... |
|
Budapest TMA | |
Budapest-TMA
szektor térképe, jól nagyítható pdf
fájlban. A siklórepülő légterek csak átlátszóan jelölve. |
|
Budapest-TMA
siklórepülő térképe, jól nagyítható pdf fájlban. A siklórepülő légterek tömören színezve. |
|
Ferihegy CTR | |
Ferihegy CTR 2007.05.10-től | |
Ferihegy CTR változása 2007.05.10-én | |
LHR1 | |
Budapest TMA szektor centruma 2007.05.10-től | |
LHR1 és LHR1A (sárga) határvonala
Budapest térképen ( LH-R1; R1; LH-R1A; R1A ) |
|
LHR1 utcaszintű Budapest térképen | |
LHR1 Google Earth műhold
térképen, avagy az R1 légtér ahogyan a levegőből látszik |
|
LHR1A | |
LHR1A Budapest térképen | |
LHR1A
Google Earth műhold
térképen, avagy az R1A légtér ahogyan a levegőből látszik vékony zöld: a légtér terepkövető határvonala |
|
... az előző terület látványa
Északról érkezőknek
vékony zöld: a légtér terepkövető határvonala |
|
LHG1 | |
LHSG1
koordinált légtér
( LH-G1; LHG1; G1 ) |
|
LHG2 | |
LHSG2/S és LHSG2/V
koordinált
légterek
( LH-G2/S; LH-G2/V; LHG2/S;
LHG2/V; |
|
LHHH környezete, G1-G2 határa
térképen Siklórepülőknek északkeleti szélben G1-G2 kritikus átjárója |
|
LHHH környezete, G1-G2 határa
a levegőből (Google Earth műholdképen) |
|
... az előző kép több magyarázattal szerkesztett változata | |
G2 középső szelvénye: R1A, R1 nyugati vége és P2 |
|
... az előző kép több magyarázattal szerkesztett változata | |
LHG3 | |
LHSG3
koordinált légtér
( LH-G3; LHG3; G3 ) |
|
LHG10 | |
G10 változása 2007.05.10-től vékony fekete: G10 légtér 2005.05.12 - 2007.05.09 között márc.15 - okt.15 6000ft / 1850m AMSL vastag lila: G10 légtér 2007.05.10 után |
|
LHSG10
koordinált légtér
( LH-G10; LHG10; G10 ) |
|
LHG20 - LHG23 | |
LHDK Dunakeszi repülőtér
koordinált légterei: LHSG20, LHSG20A, LHSG21, LHSG22, LHSG23 LH-G20, LH-G20A, LH-G21,
LH-G22, LH-G23 |
|
LHSG20A ( G20A ) koordinált légtér hengere | |
LHDK Dunakeszi repülőtér
koordinált légterei: Google Map térképen (dinamikusan változtatható léptékkel és tartalommal) |
9. "Turistatérképek" repülőknek
Egy újabb térképcsaláddal gyarapodott gyűjteményünk Dr. Varga György (Vgyuri) jóvoltából, ez a munka- és terep repüléseket segíti az 1:500 000 ICAO térképnél részletesebb bitképes térképpel. A légiforgalmi információ az ICAO térképénél kevesebb, de fejlődőképes, bővíthető - többek között a ti közreműködésetekkel is, ha valamilyen térképészetileg hasznosítható formában (pl. GPX/XML) állományban elkülditek a hatókörötökben levő repülőterek helyi adatait kifutópálya, irányító-torony, irányadók, leszállást zavaró tereptárgyak adatait.
9.1. OziExplorer csomag: 1:150 000 léptékű tereptérkép ( a www.turistautak.hu aktivistái jóvoltából) légiforgalmi megkülönböztetett légtér felülrétegzéssel. A csomagban található az OziExplorer PC-n és PDA-n használható formátumában levő képfájl (.ozf2), kalibrációs fájl (.map) és a hazai repülőterek útvonalpont fájlja (.wpt).
Ebben a csomagban található még egy OziExplorer WPT formátumú fájl a megkülönböztetett légterek "jelzőcímkéivel", ez alkalmas más légtér-térképek (pl. a
8. pontban található HUALLASP áttekintő térkép)
"feliratozására" OziExplorerben.
Az OziExplorerben mód van arra, hogy a repülőterek pontjai fölé "egerészve" járulékos információk jelenjenek meg. Ennek
legegyszerűbb formája a klikkelés nélküli kis adatsor, a reptér azonosítójával és nevével. Jobb gombbal ráklikkelve a "repcsire"
viszont egy almenü jelenik meg, benne az Open attachment lehetőséggel. Ez lehetővé teszi komplett adatlapok megnyitását, amire a 3. pontban szereplő
fedvény csomagban található Adatlapok_xxx.zip fájlok nyújtanak lehetőséget bármilyen OziExplorers térképen, így a fenti "turistatérképen" is. Két garnitura
www.hungaryairport.hu oldalról ismert és lementett adatlap van, az egyik csak szöveges adatokat tartalmaz, a másik pedig
a képekkel kiegészítettet. Mindkét ZIP állomány tartalmazza a használathoz szükséges leírást is Ezek az adatlapok a "légiturista-térkép" keretein túlmenően is hasznosíthatók.
9.2. Általános célú csomag: A fenti térkép OziExploreren kívül is használható változata (GIF állomány), amelyik tartalmazza a repülőtereket is. Természetesen a járulékos információk így nem jelennek meg. Maga a GIF állomány innen tölthető le: http://www.compumap.hu/tuhuaero.gif
9.3. A fedvény.zip egy olyan Ozi.plt és Ozi.wpt formájú fájlokból álló csomag, aminek segítségével bármilyen alaptérkép "repülős térképpé" alakítható az OziExplorer-ben. Természetesen némi szakértelmet igényel, mert a feliratok és szimbólumok méretezése az előző nagyméretű "turistatérképhez" igazodik, más térképen ez esetleg túl nagy, tehát meg kell változtatni az OziExplorer kezelési leírásában a Waypoint properties és fileformat részben leírtak szerint.
9.4. Az eredeti (a repülős fedvény nélküli) TuHu alaptérkép önállóan letölthető innen: http://turaterkep.hostcity.hu/tuhu.gif. Pl. SeeYou-ba bitképes térképként.
9.5. A HuAllAsp térkép GoogleEarth .KMZ formátumban
Mivel az újabb Garmin GPS-eken (Colorado, Dakota, Oregon)
mód van tapétaként bitképes térképeket is betenni a vektoros
térkép alá, ezért Vgyuri átalakította a régebbi HuAllAsp
térképet GoogleEarth .KMZ formátumra. A honlapról most letölthető,
újabb verziók már a repülőterek fő kifutópáyáit is
tartalmazzák.
A betonosok sötétlilák, a füvesek sötétzöldek. Ha valaki
ügyes, megcsinálhatja úgy az újfajta Garminját, hogy
legyenek rajta légterek is, meg földrajzi/autós térkkép is,
attól függően, hogy a NaviGuide-t vagy a TopoGuide-t
használja.
A .KMZ fájlt a képre kattinva töltheted le.
A képen egy Garmin Oregon képernyőjén
a HuAllAsp van a NaviGuide alaptérkép alá téve
Egyelőre kevés a tapasztalat az ideális felbontás megfogalmazásához,
hogy felnagyítva, a GPS léptéke szerint pl ne oszoljanak fel a kifutópályák.
Empírikus megközelítéssel kétféle felbontású változatot
teszünk közzé:
huallasp.kmz
huallasp_xl.kmz (ez a nagyobb felbontású
változat)
A visszajelzések sokat segítenének, hogy melyiket tartsuk meg...
:o)
10.
KML/KMZ fedvények Google és Android
platrormokra
Dr. Varga György (Vgyuri) jóvoltából
Az eddig ismert OMPaero térképeknek most új változata van, Google és Android platformra. Ez igazából nem térkép, hanem fedvény, amit rá lehet fektetni bármilyen térképalapra a GoogleEarth-től az Android-os navigációs programokig.
Ezért igazából KML/KMZ fedvénynek kellene nevezni, mert a KML köti össze a különböző platformokat. Tehát bárhol lehet használni, ahol a program tud KML formátumot fogadni vagy importálni. Az más kérdés, hogy az adott alkalmazás a végrehajtás során mit és hogyan tud értelmezni a célszerűen megadott vonal, kitöltés és ikon típusokból. Nem minden alkalmazás képes helyesen kezelni az összes user elemet. A fedvények alapvetően GoogleEarth-ön vannak kipróbálva, az Android-os programok közül az Oruxmaps-on csont nélkül működik, máshol ez-az (főleg a vonalszínek- és stílusok, a spéci ikonok) elvesznek.
A repülős fedvény leírással együtt elérhető az OpenMapsAero jól ismert letöltőoldalán: http://www.compumap.hu/openmapsaerodownload.htm ahol ez csak egy a sokféle fejezet közül, vagy direktben: http://www.compumap.hu/aerocsomag.zip Ez egy ZIP fájl, ami egy alkönyvtárban tartalmazza a térképfedvényt és a repülőtér listát KML fájlok formájában valamint a saját tervezésű ikonokat PNG formátumban.
A térkép jobb áttekinthetősége érdekében a letölthető ZIP fájlban két KMZ fájl is található: egy teljes (minden légteret tartalmazó) változat és egy úgynevezett hétvégi változat ami nem tartalmazza a munkaszüneti napokon nem üzemelő katonai légtereket.
A KML úgy van megírva, hogy számít a vele azonos könyvtárban levő "Ikonok" alkönyvtárra.