Tudta, hogy mitől különleges a Hármas-határhegy keleti lejtője és a Testvérhegyi rét együtt? 
Nem, nemcsak attól, hogy az egész terület Óbudához tartozik, hanem mert egy

Négy évszakos siklóernyős paradicsom !
(mármint akkor, amikor az időjárás éppen megengedi a repülést)

Óbuda egy világraszólóan ritka kinccsel rendelkezik. Nem kőolaja vagy aranybányája van a föld alatt, hanem a kerület határain belül rendelkezik a siklóernyőzésre alkalmas területtel. Ez a sport a tavi vitorlázás megfelelője a levegőben, kizárólag a természet erőit használja, teljesen természetbarát. A Hármas-határhegy keleti lejtőjén a siklóernyőzés egy kis paradicsoma található. Nagyon kevés világváros mondhatja magáról, hogy a városon belül elérhető minden szükséges adottság, ami a (motor nélküli) siklóernyőzéshez szükséges. Méretes hegy, megfelelően meredek hegyoldallal, tisztás a hegyoldal felső peremén a levegőbe emelkedéshez, nyílt légtér a hegy előtt a repüléshez és akadálymentes rét a hegy lábánál a biztonságos leszálláshoz. Ezek a párját ritkító értékek mind megtalálhatók a Bécsi úttól egy percre, a Testvérhegyi rét és a hegygerinc között. A terület további értéke, hogy évtizedek óta együtt használják a szabadidős és rekreációs szabadtéri sportok szerelmesei a siklóernyősökkel. Sőt kerekesszékes sporttársaink is csak ezen a ritka adottságú helyen tudnak repülni, ahol a starthely és a leszálló is megközelíthető személygépkocsival.

Óduda önkormányzata nagy gondossággal óvja a kerület természeti értékeit, így a testvérhegyi fásítás szakmai előkészítését az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. végzi a Szent István Egyetem Tájépítészeti és Településtervezési Karával együttműködésben.

 

___ a képek eredeti felbontásban megtekintéséhez klikkeljen a képekre ___ 



A városból nézve csak ennyit látunk ...
kép: Sándor Kristóf



... közelebbről ...
kép: Vincze Viktor



... még közelebbről
kép: Vincze Viktor

Nézzük meg alaposabban az itt folyó siklóernyőzést!

A repülések a lejtő peremén lévő starthelyről indulnak


kép: Morvay Miklós


kép: Morvay Miklós


kép: Vincze Viktor

kép: Vincze Viktor


kép: Vincze Viktor


kép: Vincze Viktor

... és ezt látni a levegőből : 



A repülési terület áttekintő képe
benne a Testvérhegyi rét és beépített környezete
kép: Morvay Miklós



Panoráma déli irányban télen
kép: Vincze Viktor



Panoráma déli irányban nyáron
kép: Morvay Miklós


Kevéssel a hegytető fölött
kép: Vincze Viktor



Panoráma északi irányban télen
kép: Vincze Viktor



Panoráma déli irányban a városra
kép: Vincze Viktor

... hamarosan leszállunk. Köszönjük hogy minket választottak !

A területen használható leszálló területeink az utóbbi időben sajnos egyre fogynak, pedig a siklóernyőzés leszálló nélkül lehetetlenné válna.



2018 februárban még le lehetett szállni a beépített területtől északra, a Ribizkés réten
(a kép a hegy felől északi irányba nézve készült a Ribizkésről,
hátérben a Bécsi út, Róka-hegy, Üröm, Kevély-hegy)
kép: Vincze Viktor



2019 augusztusra már annyira beépült, hogy a biztonságos leszállás lehetősége gyakorlatilag megszűnt.
(a kép a hegy felől ÉK-i irányba nézve készült a Ribizkésről)
kép: Vincze Viktor

A terület kerekesszékes sporttársainknak egyedülálló kincs,
mert csak itt Óbudán tudják gépkocsival megközelíteni a starthelyet és a leszállót,
különben nincs lehetőségük repülni.


Szóló kerekesszékes repülés
pilóta: Reisinger Péter


Tandem kerekesszékes repülések

pilóta: Holló Attila


utas: Csenki Anna

utas: Csenki Anna

utas: (Kaszta Jenő)

Az óbudai siklóernyőzés megmaradásához feltétlenül akadálymentesen hagyandó terület piros kerettel jelölve.
A sárga pontozott határvonalig történő kiterjesztés növelné a biztonságot, különösen a kezdők számára jelentene könnyebbséget a leszállásban.



A biztonságos leszállás érdekében a pirossal bejelölt területek határvonalán bokros,
cserjés beültetésre lenne szükség, és csak a leszállóterülettől távolodva nőne a fák magassága.
kép: Google és Juhász Péter Gábor

Magyar Szabad Repülők Szövetsége (HFFA)

Siklórepülő Szövetség (SIRESZ)

Budapest, 2019. augusztus 28.

Copyright:
- a felhasznált képek Juhász Péter Gábor, Morvay Miklós, Sándor Kristóf és Vincze Viktor munkái,
- műholdképek: Google Maps,
- a videókat az ASE WingChair hozzájárulásával szerepeltetjük

_________________
Kiegészítés:
2019.08.29 10:00 órakor került sor az első személyes egyeztetésre az OBVF székhelyén.
Résztvevők:
- Hámori Péter projektmenedzser, Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft.
- Kardos István elnök, Siklórepülő Szövetség
- Kerekes László elnök, Magyar Szabad Repülők Szövetsége
- Lukácsházi Gergely kommunikációs vezető, Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft.
A felek kölcsönösen tájékoztatták egymást a területtel kapcsolatos érdekeltségükről, terveikről. Partnereink elmondták, hogy az OBVF koordinálja a testvérhegyi egykori bányaterület élőhelyfejlesztését célzó projektet, mely a kerületi Fásítási Stratégia (10 év - 10 ezer fa) keretein belül valósul meg. A fásítást térben és időben elosztva tervezik. Ebből a Testvérhegyen található 36,6 hektár méretű egykori bányaterületre akár 3000 új fa is juthat. 
Az egykori agyagbányát a 70-es években 25 m vastag szemétréteggel töltötték fel, ami ezután nagyrészt spontán rekultiválódott, így csak egy nagyon vékony termőföldréteg fedi. Az agyagos altalaj és a vastag szemétréteg miatti talajcsúszások veszélyének megelőzésére a talajvizet árkokban, csatornákban kellett elvezetni. Ez a talajszerkezet-együttes építkezésre nem alkalmas, ezért döntöttek az előzetes tájépítészeti tervezéssel megvalósuló növénytelepítés mellett. A tervezéskor figyelembe kívánják venni az ökológiai sajátosságokat, meg kívánják tartani a kialakult jelenlegi használatot (pl. siklóernyőzés!) és esetleges új funkciók is helyet kaphatnak (pl. játszótér). A tervezés 2019 őszén kezdődik. A kérdőíves igényfelmérést követően több egyetemi hallgatót vonnak be, akik várhatóan szeptember elejétől november elejéig dolgoznak a témán. A siklóernyős szervezetek képviselőiként felajánlottuk segítségünket illetve kértük, hogy a tervek kidolgozásának idejére legyen lehetőség konzultációs kapcsolatra a hallgatókkal. A projekthez egyelőre még nincs rendelve költségvetés, erre majd a tervek elkészülte után kerülhet sor. 
A megbeszélésen biztosítottuk vendéglátóinkat arról, hogy a siklóernyőzés nem ütközik a terület más célú felhasználóinak tevékenységeivel, számunkra csak az akadályoktól (légvezeték, lámpaoszlop stb.) mentes terület megmaradása fontos. Mivel mi csak korlátozott időjárási feltételek esetén tudunk itt repülni, ezért magától értetődő a leszállónak kialakított területek multifunkciós használata. Kértük, hogy a leszállóba telepített esetleges műtárgyak (pl. focikapu) mobil kialakításúak legyenek, hogy a repülések idejére félretehessük. Elmondtuk, hogy minden esetleges konfliktuskezelésre nyitottak vagyunk, így kértük, irányítsák hozzánk, ha valaki ránk vonatkozó problémával jelentkezne az OBVF-nél. Jeleztük még, hogy javítaná a leszállásaink biztonságát, ha az alsó leszálló szélén álló kosár-frizbi tájékoztató tábla áthelyezésre kerülhetne, pl. néhány tíz méterrel a Bécsi út felé, ahol már nem esne a leszállási útvonalunkba.

A találkozót mindenképpen hasznosnak tartom, részint a személyes kapcsolatfelvétel, részint a kölcsönös tájékozottságban történt előrelépés miatt.

_________________
Kiegészítés:
2019.09.09 Szerződéskötés a tervezésre az egyetemmel

szerkesztette: Kardos István