Itt csupa ínyencség van, a kínálat folyamatosan bővül...

 


A  GYOGYI
(hétköznapi gyogyológia)

A gyogyi egy meteorológiai jelenség, ami a nyári félév bizonyos estéin fordul elő. A természet ezzel a titkos ajándékkal a madarakon kívül csak egy beavatott, kicsiny embercsoportot, a siklórepülőket tünteti ki. A gyogyi jelentős siklóernyős örömforrás, de ahhoz hogy élvezhessük meg kell találnunk. Kialakulásának okai is érdekesek lehetnek (lásd alább) de megtalálásához elegendő a mindössze három feltételre épülő, az aznapi gyogyi eljövetelét egész jól megjövendölő szabály alkalmazása. Néhány, a részletek iránt kevésbé fogékony pilótatársunk gyogyinak hív minden könnyű, sima szeles nappali "gyógy időt" is, pedig egy másik, sokkal kifinomultabb jelenségről van szó.

Régi megfigyelés, hogy hegyvidéken, a 100-150 méternél magasabb szintkülönbségű starthelyeken, bizonyos estéken elindul egy mágikus, lökésmentes lejtőszél: a gyogyi. A kezdők imádják mert tartós, stresszmentes repülést nyújt, de a haladók is kedvelik ezt a könnyed, lubickolós lejtőzést. Az egész nap dolgozók sokszor csak ebben az esti kárpótlásban részesülnek, amiért az aktív, termikus időszakban nem lehettek a starthelyen.

Az alábbi szabály több év megfigyelésének tapasztalati összegzése. Az első években magyarázatot kerestem arra, hogy néha mi adta az örömteli esti gyogyirepülést és máskor miért végződött csalódással a nagy reményű, estig tartó várakozás. A kezdetben felállított szabályokat tovább finomították azok a  kudarcok, amikor már kiismerni hittem a gyogyit és "biztosra menve" másztam fel a starthelyre: várni, csalatkozni, okulni és gyalog lejönni. A gyogyiszabály pár éve nyerte el a mostani formáját és elég jól beválik ahhoz, hogy köz-megmérettetés elé merjem tárni:

  1. Ha egész nap sokat sütött a nap,
  2. és egész nap fújt egy jellemző irányú alapszél,
  3. és előző nap nem volt eső:

akkor 2-1½ órával naplemente előtt elindul egy egyenletes, lamináris lejtőszél, a gyogyi.

A gyogyi széliránya megegyezik az aznapi jellemző alapszéllel. Ezért pl. ha egész nap szélcsend volt, akkor hiába sütött hét ágra a nap, nem lesz gyogyi. Vagy ha pl. egész nap É-i szél volt, akkor a gyogyi is a hegy É-i oldalán keletkezik, ezért egy ÉK-i lejtőn csak oldalas lecsúszást ad, de nem fog minket megtartani. A nappali szélhez képest a gyogyi szélirányában kicsi, de kedvező eltérésre számíthatunk azokon a starthelyeken, amik naplementéig naposak. A két jelenség egymást erősíti, emiatt a gyogyi észrevehetően többször fordul elő a délnyugati-nyugati starthelyeken.

A gyogyi legtöbbször úgy fordul elő, hogy délután 4-5 óra felé az alapszél legyengül, nem ritkán leáll. Szélcsend van. Ilyenkor a  gyogyi várható kialakulására utaló jelenség ha a késő délutáni szélcsendben eleinte csak ritkán és gyengén, később egyre sűrűbben és határozottabban befújások jönnek. Ezek érezhetően nem termikbefújások, nem dinamikusak, és olyan gyengék, hogy alig tartják meg a felhúzott ernyőt.
A gyogyi előfordulásának másik lehetősége, hogy a nappali alapszelet szélcsend közbeiktatása nélkül követi, de ekkor sem az estére legyengülő, mindenütt egyformán megfigyelhető alapszelet hívjuk gyogyinak. Vegyünk például egy élénk déli szeles napot és starthelyet, ahol a repüléshez túl erős déli szél megmarad még 1 órával naplemenete előtt is, amikor a három alapfeltétel teljesülése miatt már a gyogyi is működik, csak még "eltakarja" az élénk alapszél, pontosabban összeadódnak. Amikor viszont az alapszél leáll, a starthelyen ezt csak almulásként érzékeljük, pedig mostantól már a gyogyiban repülhetünk, amit a többi területeken (pl. a leszállóban) uralkodó szélcsendről ismerhetünk fel.

Érdekes jelenség, hogy kezdetben, a gyogyi kialakulásakor a leszállóban szélcsend van, ami a gyogyi tartama alatt folyamatosan megy át a hegyoldalról lefolyó, hűvös szélbe. Tipikus eset, hogy a starthely magasságában és afölött vígan repülnek a gyogyiban, míg a mélyebbre keveredők esélytelenek visszaemelkedni a starthelyig. Mivel ekkor a leszállóban szélcsend van vagy a szélirány pont ellentétes a starthelyével, ezért leszállás előtt át fogunk menni egy kicsit mozgalmasabb, szélnyírásos légrétegen. Az említett "hegyoldali hűvös lefolyás" a hegy lábának magasságában kezdődik és eredete az idővel egyre feljebb halad, mígnem eléri a starthelyet és sötétedésre sokszor meg is öli a gyogyit. 

 

Tudományos gyogyológia: a gyogyi kialakulásának magyarázata

A gyogyi mindenütt egy helyi jelenség, mint a vizi- vagy a parti szél. Az alább leírtak csak a hazai gyogyira igazak, a völgy fölött emelő alpesi gyogyi egy másik jelenség, bár vannak közös összetevőik. Induljunk neki az elemzésnek józan paraszti ésszel:
Mint tudjuk meghatározó módon a levegőt a talaj melegíti fel. Ebből következik, hogy mivel a gyogyi a hegyoldalon felfelé áramlik, tehát a hegyoldal hőmérséklete melegebb kell legyen mint a hegy előtti mezőé. OK, már csak az a kérdés, hogy mitől válik naplemente előtt a hegyoldal melegebbé mint a mező? Erre a kulcskérdésre kicsit összetettebb a válasz:

a.) Ha a hegyoldal D-DNY-i, akkor a délutáni alacsonyabb Nap állás a hegy előtti lapos területet már sokkal kevésbé fűti, az már hűlni kezd, miközben a Napra néző hegyoldal még melegszik a kedvezőbb beesési szög miatt. Ez az oka annak, hogy a D-DNY-i lejtőkön sűrűbben van gyogyi ősszel és tavasszal, amikor a hegy előtti mezőt nappal rövidebb ideig és kisebb beesési szöggel éri a Nap. Nyáron csökken a síkvidék "hátrányos helyzete", mert a tavaszi/őszi nap-éj egyenlőséghez képest június 22-re a napsugárzás beesési szöge 23.5 fokkal lesz több. Ezért estére kisebb hőmérséklet különbség keletkezik a hegyoldal és a mező között, ezért nyáron kicsit csökken a terület gyogyi hajlama.

b.) Igen ám, de ÉK-i hegyoldalon is van gyogyi (pl. Óbuda), tehát kell legyen a hegyoldal felmelegítésének más módja is. Ez az alternatív fűtési mód éppen a második alapfeltétel, a tartós szél. Ha ugyanis egész nap van egy jellemző alapszél, akkor az a hegy előtti területen felmelegített levegőt egész nap rátolja a hegyoldalra (sok termiket a maga a hegy fog elszakítani), akkor is amikor a hegyoldal már nem kap közvetlen napsugárzást. Így a hegyoldal fűtése egy nála sokkal nagyobb területen gyűjtött hővel történik. De hiába a hatalmas hőgyűjtő terület, ha a fűtés rosszabb hatásfokkal: kétszeres hőcserével, a levegő közvetítésével történik. Az esti gyogyiig tartó napsugárzás hiánya szintén jelentős hátrány a keleties lejtőkön, így a felsorolt okok együttes hatása miatt itt ritkább a gyogyi. Az itt várható gyogyira (a hegyoldal felfűtésére) pozitív hatású, ha a nappali alapszél gyenge, mert ekkor a nagy hőgyűjtő területen keletkező, a szél által tolt meleg légpárnákból több éri el a hegyoldalt és azon szakadnak el. Minél erősebb a keleties szél, annál több termik szakad el még a hegy előtt, így ezek kiesnek a hegyoldal fűtéséből. Délután végére az ÉK-i hegyoldal gyogyiját kicsit erősíti a hegy túloldalának fokozott besugárzása, ami könnyíti a lee oldali feláramlást.

c.) A napsugárzás beesési szöge (a.pont) és a szél (b.pont) hatása egymást erősíti a D-DNY-i hegyoldalakon, ezért számíthatunk itt többször gyogyira.

Alföldi kiegészítés: Naplemente előtt a kiterjedt sík területeken is elkezdődik a talaj lehűlése, miközben a talaj fölött még ott van a nappal felmelegített levegő. Nagyobb területet vizsgálva a talaj hőmérséklete nem egyenletes az eltérő nappali felmelegedés (albedo) és az eltérő hőtehetetlenség miatt. Így a több hőt tároló, melegebb részeken feláramlik a relatív hidegebb területekről pótlódó levegő. A gyogyinak ezt a fajtáját csak az alföldiek ismerik tapasztalatból.

 

Akadémikus gyogyológia: a gyogyi felismerése

Valójában teljesen mindegy, hogy ha este kényelmesen repülhetünk, akkor az gyogyiban vagy éppen kedvező alapszélben történik. A repülés élvezeti értéke szempontjából a két eset indifferens. Sőt, esténként valójában a két "szélforrás" együttes hatását élvezhetjük. Tehát a továbbiakban egy merőben akadémikus kérdésről, a gyogyi megkülönböztetéséről lesz szó.

Először is a terminológia: mit hívunk gyogyinak?
A gyogyit kiváltó területi hőmérséklet egyenetlenség minden este előfordul, ezért minden este létrejön ezen az alapon valamilyen mértékű légmozgás, pontosabban az esténként tapasztalható eredő légmozgásnak ez az egyik összetevője. Ad abszurdum egy teljes esti szélcsendet az is okozhat, hogy a máskor gyogyit kiváltó hatások éppen kiegyenlítenek egy ellentétes alapszelet. Tehát mi attól a mértéktől nevezzük gyogyinak, ami már repülhető, a siklóernyőst a lejtőn legalább fél-egy órán át megtartó szelet okoz.

A gyogyi elkülönítéséhez vizsgáljuk meg a kora esti, közel egyenletes erősségű, lamináris áramlások eredetét. Más szóval: honnan tudjuk egy puha esti szélről, hogy az gyogyi vagy alapszél? A megkülönböztetésre az alábbi ismérvek adnak lehetőséget:

Az előbb felsorolt elkülönítési ismérvek ellenére nehezíti a gyogyi felismerését a "rendes" szél függőleges gradiense, vagyis az a sebességi rétegződése, hogy földközelben gyengébb, fölfelé haladva erősebb.

Más, este előforduló légmozgások:
Este már nincsenek klasszikus, a működő napsugárzás okozta termikek. De a talaj végleges hőmérséklet kiegyenlítődése előtt, amikor egy terület még az "utolsókat rúgja",  belefuthatunk meglepően dinamikus buborék elszakadásokba. A jelenségre kevéssel napnyugta előtt kerül sor, leszálláshoz készülődve, a talaj közelében találkozhatunk vele. Rövid ideig tart, 10-15 perc eltéréssel már nem is tapasztalható. Erről tudjuk, hogy semmi köze a gyogyihoz és nem is szeretjük.

 

Demokratikus gyogyológia: sporttársak kiegészítései a gyogyiról

Tábor Tamás észrevétele (email):
... tök jó ugyan a leírásod, de nekem van ami nem stimmel benne:
Nekem pl Egerben volt többször is olyan tapasztalatom, hogy napközben DK-i (igaz gyenge) szél volt, és estére a Ny-i oldalon lett gyogyi, és nem is kicsi!
Szóval szerintem, ha Ny-ias a lejtő, akkor nem feltétlenül szükséges, hogy a napközbeni szélirány megegyezzen az esti gyogyi irányával. Szerintem itt az is belejátszott, hogy a Ny-i oldal meredekebb, és nagyobb szintkülönbségű...

Kardos István válasza:
Igen, magam is úgy gondolom, hogy a meteorológia komplikáltabb az ökölszabályos leírhatóságnál. Ha az egri példáidat én is megtapasztalhattam volna, akkor fentebb a gyogyi szélirányánál esetleg nem "kicsinek" írtam volna a napsugárzás okozta irány eltérítést a délnyugati-nyugati starthelyekre vonatkozóan. Mindazonáltal maradva a már meghirdetett tanoknál azt gondolom, hogy a fokozott mértékű gyogyiirány eltérítést csupán az okozta, hogy kettős hatás esetén az erősebb érvényesült amit tovább növeltek Eged alábbi sajátosságai: Ide veszem amiket írtál a meredekség és a szintkülönbség eltérést a NY-i oldal javára.

Köszönöm az észrevételedet, hogy a gyogyi széliránya nem mindig egyezik meg a nappali széliránnyal, azaz pl. Egerben a helyi hatások miatt nagyobb eltérés lehet a NY-i gyogyiirány javára. Az a gyanúm, hogy az említett helyi sajátosságok miatt Egeden más vidékeknél kedvezőbbek a gyogyi kialakulásának feltételei, emiatt valószínűleg korábban is kezdődik és nagyobb a gyogyi.

----------------------------------------------

Takácsy László észrevétele (email):
Hát az ökölszabályod érdekes, én is próbáltam felállítani magamban már hasonlókat. Szerintem a rétegződés is fontos ahhoz hogy komolyabb, klasszikusan sokáig tartó gyogyi alakulhasson ki. Pl. melegfrontos,  időben, akkor, amikor az esti nap cirrus rétegen át süt, sosem volt gyogyi, az igazából a tiszta egű, száraz, hűvös estéken alakul ki. Aztán az általad alföldi gyogyinak említett dolog sem csak az alföldre jellemző, bármilyen sik vidéken ki tud alakulni, legjobb példa erre a Hohe Wand előtti lapály, de a HHH, vagy a Kevély előtti lapos rész, beleértve a falut is jó példa erre. Az én megfigyeléseim szerint minden gyogyis hely előtt van egy nagyobb sík terület. Azt is sejtem, hogy a gyogyi kialakulásában a hegy inkább trigger szerepet tölt be, ugyanúgy, mint a termikek esetében. Vagyis csak hozzásegíti az előtte álló nagy lapályon kialakult meleg levegő tömeget, hogy felszállhasson. Lapály nélkül nem lehetne megindokolni, hogy miért tart olyan sokáig, honnan az energia utánpótlás. Itt egy, a tengerparti áramláshoz hasonló rendszert sejtek, ahol körforgásszerű folyamat játszódik le. Valószínűleg bizonyos tényezők fennállása esetén a lapály fölött mindenképpen kialakul feláramlás, a hegy csak segíti és megvezeti ezt. Szóval a lapály itt szerintem kulcs.

{vissza a Bonus Track tartalomjegyzékhez}


HHH - A legrövidebb út a sárkányos hangártól a Szépvölgyi parkolóba

Sokan a Szépvölgyi út végén parkolnak amikor HHH-n repülnek. Akik közülük a hangárnál szállnak le azoknak hasznos lehet megismerni egy másik gyalogutat vissza a parkolóba. Az új út nem mászik vissza Újlakira hogy onnan ismét leereszkedjen, hanem a csúcsot a reptér felé kerülve a hegyoldalban halad a fölső parkolóhoz. Egyik sem ideális, de a Kacsa ösvény pár perccel rövidebb és kisebb a szintvesztesége. Tornából felmentetteknek inkább ezt ajánlom. (Van egy közismert harmadik út is, lazán végigsétálva az erdő szélén egészen a parkoló alá, onnan pedig egyvágtában föl a hegyoldalba, egyetlen kemény emelkedővel fizetni az addigi lazsálásért. Ez a leghosszabb, legkényelmetlenebb változat amin lihegve érsz a parkolóba. Csak mazochistáknak javallott, több szót nem érdemel.)

A két jó alternatíva a hangár előtti platónál válik szét. Míg a hagyományos út itt felindul az erdőbe, a rövidebb út szinte vízszintesen indul Dél felé. Itt ne menjünk fel az erdő szélén futó útra mert 1-2 perc gyaloglás után a mi ösvényünk alig emelkedve úgyis belecsatlakozik az Y találkozási ponthoz visszaereszkedő erdő széli útba. E találkozási ponttól 180-200 lépést megyünk még az erdő szélén, az alig lejtős úton a "titkos" ösvény kezdetéig. A bejárat jól rejtőzködik, de ha figyelünk nem tudja kijátszani az éberségünket. Csak az első 10 méter gazos, utána jól járható ösvény vár. Ha elágazáshoz érünk az a szabály, hogy mindig a jobbra vezető, libasorban kényelmesen járható, csupasz föld "burkolatú" ágat válasszuk. S kanyarok, majd egy hosszabb, viszonylag egyenletes emelkedésű szakasz után kis árkot keresztezünk majd alulról beérkezünk egy T torkolatba. Ezzel vége az emelkedésnek, az elágazásban most is jobbra fordulunk. Néhány lépés után jobbról, alulról érkezik egy másik ösvény, de mi a vízszintesre, balra fordulunk és egy a reptérre néző, arrafelé elnyújtott tisztásra jutunk. Az irányt amivel az utolsó forduló óta a tisztásig jöttünk (jobb kezünk a reptér felé) jegyezzük meg és a továbbiakban igyekezzünk a kényszerű eltérítéseket leszámítva megtartani. Ez a szakasz nem egy autópálya de jól járható. 1 percre se vagyunk a parkolótól, már csak 1 jól járható ösvénnyel fogunk találkozni ami eltéríthetne. Ott majd a jobbra, lefelé induló ágat választjuk és amint a balra görbülő ösvény kijut az erdőből a parkoló szélén találjuk magunkat. Az út normaideje a hangártól a parkolóig 12 perc. Fürgébbeknek 10 percnél kevesebb, a lomhábbaknak törődniük kéne a kondíciójukkal.

A képre kattintva HHH területét látjuk MapSource-ban.
(a böngésző "vissza" gombjával léphetsz vissza ide)

Az alsó bejárat koordinátái: N47 fok 33 perc 00,8 mp
                                                E18 fok 59 perc 10,1 mp
HHH_KacsaOsveny.mps MapSource fájl letöltése, benne HHH fontosabb objektumai:

Egy filmkocka HHH-ról, külön ablakban.a Google Earth-ben nézve.  Ha még nincs meg ne habozz letölteni a Google Earth-t. Azonnal installáld fel, töltsd le hozzá innen a HHH adatfájlt és nyisd meg. Jelöld ki a bal oldalon a "HHH_folder.kmz" alatti "HHH" nevű foldert és nézd meg a "filmet". Vigyázat, a kis kék play gomb első megnyomása a Google Earth-ben brutális élményt nyújt!  A bemutató végén a bal oldali listán egy-egy fordulópontra duplán kattintva csak az illető fordulópont kerül bemutatásra.
HHH_folder.kmz  Google Earth fájl letöltése, benne a Kacsa ösvény fordulópontjaival:

{vissza a Bonus Track tartalomjegyzékhez}


Óbuda: gyalogutak a leszállókból a starthelyre

Óbudáról repülve több helyen lehet visszaszállni a hegyre: a starthelyre, a csúcsra vagy a Virágosnyeregre. 
A hegy Duna felőli lábánál is sok helyen lehet leszállni, ami szükséges is, mert a széltől függően néha nem könnyű a "hivatalos" leszálló elérése. A legészakibb leszállási lehetőség a Ribizkés (amit az utóbbi években sajnos elkezdtek beépíteni), dél felé következnek a földdel befedett, mára bokrokkal - fákkal benőtt hajdani szeméttelep, majd a "hivatalos" leszálló a TESCO parkoló fölött, és vészleszállásra a házak közötti Vízműtelep, az Eurocenter körüli füves részek és a Kiscelli kastély környéke a golfpályával.

Minden szempontból a hivatalos leszálló használata javasolt. Innen autóval 20 perc körüli idő visszamenni, vagy taxival ehhez még hozzá jön 10 perc rendelési-kiállási idő. Nem kis sportértéke van viszont a 45 perces felgyaloglásnak. A felgyalogláshoz először a villanegyeden kell átjutnunk hogy elérjük az erdős hegyoldalt ahol turista út vezet a starthelyre.

Gyalogút a hivatalos leszállóból: (több módon leírva ugyanaz az útvonal)
(A) tömörített leírás. A leírásban a kereszteződéseknél mindig a fölfelé vezető irányt válaszd, ha kétséged van akkor balra. :o)
A baseball pályától indulva: Toldás köz - Laborc utca - Üde utca - Ér utca -  Farkastorki lejtő (itt elhaladsz a Vízműtelep vészleszálló alatt) - Erdőalja út - Hedvig utca végén bejárat az erdőbe.
Folytatás: ---> (*)
Az erdőben ...
(B) részletes leírás a pg.c2 villanegyed térképe szerint: A baseball pálya oldalából két zsákutca indul a hegyre. Az alsó számunkra átjárható, ezen kell elindulnunk az 1 jelű pontnál. A neve Toldás köz, rendesen emelkedik és egy nagy S-kanyar után a 2-es pontnál éri el a Laborc utcát. Itt jobbra fordulunk, hogy az emelkedést tartva a 3-as ponton keresztezzük a Jablonka utat. Innentől csak az utcanév változik a Laborc utcából Üde lesz. Továbbhaladva a 4-es ponton egy T torkolat alsó száraként érjük el az Ér utcát amin balra fordulunk (jobbra zsákutca). Alulról egy Z betűt járunk még be a célegyenes előtt: néhány tucat lépés után az 5-ös pontnál egy ösvényen jobbra levágjuk az éles sarkú kereszteződést és elérjük a Z ferde szárát a Farkastorki lejtőt. Nevezetes hely, a hegy felőli oldalán van a Vízműtelep, a közismert vészleszálló. Az elkövetkező Y kereszteződésben, a 6-os ponton folyamatos bal fordulóval (elhaladva egy ivóvizes kút mellett) érjük el a Z fölső szakaszát az Erdőalja utat. Ebben az utcában megyünk a legkevesebbet a 7-es pontig, a Hedvig utcáig. Ez már a villanegyed célegyenese, az utca végén a 8-as pontnál árnyas erdőbe érünk.

(*) Az erdőben a keskeny, meredek völgy (Farkastorok) bal oldalán, a turistaúton kell felmenni, pedig a starthely a völgy másik oldalán van. Addig megyünk fel, amíg elérjük a völgy fölső végét, ahol a két hegy egybeforr és a turistaút patkó alakban átmegy a völgy fölött arra a hegyre amelyiken a starthely van. De mi nem dőlünk be ennek a hívogató csapdának, mert a turistaút mélyen a starthely alá vezet! Tehát mi állhatatosan, továbbra is a vízszintes turistautat keresztezve, a felfelé továbbhaladó utat választjuk, ami innen már nem olyan meredek mint eddig és fölfelé jobbra halad. Elágazásoknál a jobb oldali ágat választjuk és pár percen belül a starthely sarkában lukadunk ki az erdőből.

Gyalogút a szeméttelep déli, felső végéből:
Ha a baseball pálya felé repülve alig jutottunk túl a házakon, akkor tekintélyes magasság maradt a tarsolyunkban. Ilyenkor visszagyalogláshoz érdemes ezt hasznosítani azaz a szeméttelep felső szélénél maradva szállni le. Mindössze két átjáró létezik létezik a házak között a szeméttelepről a Jablonka útra. Az egyik középtájon, a másik a térképen A1-gyel jelölt helyen. Utóbbiról a képen piros pöttyökkel jelölt, Testvérhegyi lejtő - Jablonka út - Üde utca vonalon csatlakozhatunk a 3-as ponton a hagyományos úthoz.

Gyalogút a szeméttelep északi végéből és a Ribizkésből:
A szeméttelep északi feléből és a Ribizkésből a Csúcshegy irányába érdemes kikerülni a családi házas területet és monoton felfelé haladva elérni a Virágosnyeregtől a (volt) Pilótacentrumhoz vezető turistaútra.

{vissza a Bonus Track tartalomjegyzékhez}


Kapnék-e "A" vizsgát a Kacsa-suliban?

Érdekes tudati ellentmondásban szenvedek. Egyfelől tisztában vagyok vele mennyire hiányos a repülni tudásom. Ennek ellenére azt merem gondolni, hogy tudom még mit követelnék meg az "A" vizsgához, hogy aki megkapja az ne legyen olyan veszélyben, ne legyen olyan kiszolgáltatott a szerencséjének mint a mostani növendékek. Jól haladok, de még dolgozom rajta, hogy bármikor megkaphassam magamtól ezt az értéknövelt fokozatot. A gyakorlatok célja a magabiztos ernyőkezelés. Előfeltétele a belefutó startolás és az ernyő felnézés nélküli levegőben tartása, bár a gyakorlatok alatt nem tilos felnézni.

Kizárólag az oktatód egyetértésével és felügyelete mellett javasolt kiegészítő vizsgagyakorlatok:

Startolásra alkalmatlan, nagy, akadálymentes, sima mezőn végezhető gyakorlatok:

Veszélyes, csak alkalmas starthelyen végezhető gyakorlat:

Ha a fenti gyakorlatokat (neccesen, de) meg tudod csinálni, akkor kezdő szinten eléggé érzed az ernyődet ahhoz, hogy ne emiatt legyél veszélyben. Gratulálok, átmentél a Kacsa-A-vizsgán.
Ha nem tudod mindet megcsinálni, túlzottan trükkösnek, fölösleges bravúroskodásnak tartod a fenti gyakorlatokat, akkor szerintem lebecsülöd a veszélyt amiben vagy. Azt javaslom, ami nekem is segített: menj ki még néhány tíz órát kutyázni.

Kaptam egy ide vágó gyűjteményt Jalostól (Szabó Lajos). Köszönettel közzé teszem.

{vissza a Bonus Track tartalomjegyzékhez}


A legjobb módszer a túlélésre: saját mentőernyőnket hajtsuk be magunk!

Ez a leírás folyamatosan készül mind a magyarázatot, mind az illusztrációkat illetően. Észrevételeket szívesen fogadok. Elsőre senki ne hajtson egyedül, hanem addig segédkezzünk gyakorlott pilóták mellett, amíg unalmassá nem válik, hogy magunktól is mindent ugyanúgy csinálnánk. A mentőernyőt évente javasolt újrahajtogatni, mert egy szezon alatt sok minden érheti, sérülhet, összetapadhat...

Bereznay Attila barátommal mentőernyőt behajtani (gödöllői) Szabó Péter oktatómtól tanultunk meg. A legjobb alapötletek így Pétertől származnak. Azóta a módszer fejlesztéséhez minden általunk megismert technikából kimazsoláztuk a jó megoldásokat de nem riadtunk vissza saját ötletektől sem. A módszer nemcsak hitünk szerint eredményezi "behúzott körkupolás" ernyőnél a leggyorsabb/legbiztosabb nyílást, hanem az élet mindkettőnkkel a gyakorlatban is megismertette minőségvizsgálati tanúsítványát: QC PASSED :o).

Hogyan működik?
A mentőernyő a beülő erre kialakított üregében lakik, nevezzük ezt toknak. A tokot összehajló szirmok teszik zárttá. A legbelső sziromra egy rövid zsinórhurkot varrnak, ezt fűzik át a ráhajló többi szirmok átfedő végén lévő lukon. A legkülső sziromból a rövidsége miatt éppen csak kibújni képes hurkon átdugnak egy sima felületű, merev tüskét amit egy fogantyúhoz, más néven kidobó fülhöz erősítenek. A kidobó fül elnevezés onnan ered, hogy a használat a fogantyú meghúzásával kezdődik és végül a fül elhajításával kerül a mentőernyő a levegőbe. De ne szaladjunk a történet végére, folytassuk a fogantyú meghúzásától amivel kihúzzuk a hurokból a zárótüskét. Ezáltal a tok szirmai szétnyílnak és láthatóvá válik, hogy a kidobó fülhöz egy másik, a zárótüskéjénél valamivel hosszabb szalagot is varrtak aminek másik vége egy csomaghoz van erősítve. A csomagot konténernek hívjuk, szintén szirmokkal záródik és ebben van a behajtott mentőernyő. A konténer szirmait is egy rajtuk keresztülfűzött hurok tartja össze, de ez a hurok nagyobb és anyaga textillel borított gumiszál. A konténerből csak a mentőernyő zsinórzata lóg ki. Ez a kötegbe fogott zsinórzat először egy U alakzat aljaként át van dugva a gumihurkon, ami rugalmas gyűrűként körbefogja az U dupla (át- és visszabújó) zsinórkötegét. Tehát itt nem egy merev tüske akadályozza meg a gumihurok kifűződését a konténer szirmaiból, hanem magából a mentőernyő zsinórzatából U alakba formált, a gumigyűrűn átdugott hurok. A zsinórköteg egy erős heveder közvetítésével a beülőhöz kötődik, mert a mentőernyő a beülő zuhanását hivatott fékezni.
Ezzel minden alkatrészt megismertünk, ismét térjünk vissza a történetben a fogantyú meghúzásához! Ott tartottunk, hogy a kidobó fülhöz varrt zsinórok közül először a tüskéhez vezető rövidebb feszült meg, kihúzta a zárótüskét, ezzel a tok rázáruló szirmaiból kiszabadította a konténert. A fogantyút tovább húzva immár a konténerhez vezető, hosszabb zsinór is megfeszül, általa a fület fogó a kezünkben lóg a még zárt konténer és látható a konténerből kiinduló, egyelőre még laza mentőernyő zsinórzat, ami a mentőernyő-hevederen keresztül a beülőhöz csatlakozik. Ha most a fülnél meglódítva és azt elengedve (*) eldobjuk a konténert, akkor az eddig laza zsinórzat-heveder vonal is megfeszül, a zsinórköteg U alakú szakasza kiegyenesedve kibújik a gumigyűrűből, így a konténer szirmai is kinyílnak, a konténer leválik a mentőernyőről, ami kinyílik és ejtőernyőként fékezi a pilótát.

A hajtogatás célja, hogy a mentőernyő úgy kerüljön a konténerbe, hogy szükség esetén minél könnyebben előhúzhassuk a tokból és kidobás után minél gyorsabban kinyíljon. A kidobott mentőernyő súlytalan, "szabadon" esik, csak a zsinórzat megfeszülésekor éri alulról az áramlás ami nyithatja. Ezért jobb minél nagyobb sebességgel kidobni, hogy rövidüljön a pilótától való zsinórhossznyira távolodás ideje.

(*) Láttunk már sikeres mentőernyő nyitást kézben maradt konténerrel is, de az ilyen szerencséseknek érdemesebb volna inkább lottóval próbálkozni.

Behajtás:
- kupola közepének kikötése
- átlapozás: zsinórok középen, cellák oldalra háromszögbe hajtva
- cellaszám (n) alapján fele jobbra, fele balra
- alsó nyitócella hajtása a zsinórzatra szimmetrikusan (mindkét oldalra a cella fele lóg) 1/4+1/4=1/2 cella szélességre
- először arra az oldalra hajtsunk n/2-1 cellát amelyikből az alsó nyitócellát elvettük
- n/2-1 cella a másik oldalra is. Eredmény a teljes ernyő 1/2+1/2=1 cella szélességű
- a maradék 1 cellát csavarjuk hurkába középre, belőle lesz a fölső nyitócella
- 1/3-os S-eléssel keskenyítsük mindkét oldalon a laprahajtott cellákat. Fontos: a laprahajtáskor keletkezett cellafelező él (a háromszög átfogója) az S-elés után is maradjon kívül, mert be- pláne a többi alá hajtva lassabban töltődne. Eredmény a teljes ernyő 1/6+1/6=1/3 cella szélességű, illetve az S vastagsága miatt még keskenyebb
- hajtsuk a kétoldali S-ek tetejére, a zsinórra szimmetrikusan a fölső nyitócellát. Mivel ez összesen 1/2 cella szélességű, oldalt túl fog lógni az S-elt ernyőrészen. A túllógó él behúzásával alakítsuk a nyitócella hajtását karácsonyfa alakra.
- az alsó nyitócellát is keskenyítsük karácsonyfa alakra.
- az ernyő hosszában menjünk végig és összefordított C alakban tartott kezekkel toljuk össze a zsinórzat felé az esetleg szétcsúszott rétegeket
- kössük le a zsinórt a kupola közepéről
- a beülővel folyamatosan távolodva húzzuk be a kupola közepét, közben társunk rendezgetheti a folyamatosan fogyó ernyővéget. Addig húzzuk, amíg elérjük a középszállal az oldalszálak hosszát
- ujjainkkal gereblyézzük végig a zsinórokat az ernyőtől a beülő felé. Kis átvetődések nem számítanak, ezeket mégis vigyük el a zsinórzat és a heveder találkozásához. Ha nagy gubancot tapasztalunk, akkor próbáljuk a beülő felé kimakramézni, ha kell az egész behajtást kezdjük elölről egy rendezett zsinórállapottal.
- tegyük a konténert téglalap alakban (behajtott szirmokkal) a földre, hogy lássuk mekkora téglává kell hajtanunk az ernyőt.
- a zsinórkötegből húzzunk az ernyőre egy széles, a hossztengelyre szimmetrikus U alakot, azaz a köteg a hossztengely egyik oldalán lép be és a másikon ki. Az U szélessége ne legyen olyan nagy, hogy a köteg oldalt lecsúszhasson a mentőernyőről. Az U magassága a téglalap alakú konténer rövidebb oldalához igazodjon.
- a hossztengely mentén S-eljünk az U-zsinórra egy réteg ernyőt, majd ismételjük meg az előbbi pontotban leírt U zsinórbehúzást, de most a zsinórköteg a másik oldalon lép be és az egyiken ki.
- Ezzel az ismétlődő harmonikázással elfogy az ernyő hossza, de a zsinórkötegből még maradnia kell a mentőernyőtől a tokig egy méter körül. Sajnos csak most derül ki, hogy az U-kba mennyi zsinórt volt helyes elhasználni. A utolsó harmonika völgybe ne tegyünk U-zsinórt ha az ernyő hossza úgy fogy el, hogy az utosó ernyőhajtás vége a zsinórok/beülő felé néz.
- hajtsuk szét a konténer szirmait és tegyük rá az összehajtott ernyőre a szirmokkal lefelé, hogy a szirmok oldalt takarják a téglává hajtott ernyőt.
- Figyelmesen húzzuk rá teljesen a konténert az ernyőre mint egy sappkát, közben a konténeren keresztül enyhe nyomással minden oldalról zömíthetjük, igazíthatjuk az ernyőt, csak ne változtassunk annak hajtásán. Végül hajtsuk a szirmokat az ernyő alá.
- most, hogy a konténer fölülről és négy oldalról körülveszi az ernyőt, kezünket az ernyő alá csúsztatva fordítsuk fel a csomagot, így az egyetlen nyitott konténeroldal fölülre kerül.
- még egy kis rendezgetés majd összehajthatjuk a szirmokat az ernyő fölött, átfűzzük a szirmokon a gumigyűrűt és belehúzhatjuk a csomagból kilépő zsinórköteget a gumigyűrűbe, ezzel lezárva a konténert
- a maradék zsinórzat+heveder a mentőernyő kidobásakor a konténer és a beülő között le fog lógni. Kötegeljük össze a zsinórokat 15-20 centinként egy könnyen szakadó cérnával hogy kevésbé akadhasson bele valamibe.
- helyezzük a tokba először a kötegelt zsinórzatot, majd rá a konténert. Fontos, hogy a konténert olyan helyzetben tegyük be, hogy a kidobófülhöz vezető zsinór konténerre erősítési pontja a legközelebb legyen a kidobófül beülőn lévő helyéhez. Ezzel azt biztosítjuk, hogy ez a zsinór semmiképpen sem feszülhet meg a tüske kihúzása előtt. Ha nem így tennénk be akkor magunk tennénk lehetetlenné a tok nyitását. Inkább próbáljuk ki és helyezzük be újra!
- rögzítsük a nyitó fogantyút a helyére, hajtsuk a tok szirmait a konténerre.
-egy befűző zsinórral húzzuk át a belső sziromról induló hurkot a többin. Tegyük a tüskét a hurokba. A befűző zsinórt húzzuk át a tüske hurokkal ellentétes oldalára, hogy a befűző zsinór kihúzásakor ne koptassuk a sziromra varrt záróhurkot, hanem a befűző zsinór a sima felületű tüskén csússzon.
- Még egyszer ellenőrizzük, hogy elegendő szabad zsinórhossz van-e a tüske/tüskék kihúzásához, mielőtt a konténerhez vezető zsinór megfeszülne.
- rendezzük be a hevedert a beülő felszakadó csatornájába

Egy demó videó, ami szerintem nem ad olyan jó gyors nyílást mint a fenti leírás, viszont sokkal szemléletesebb:
https://vimeo.com/153804631

Kiegészítő megjegyzések:
- Vannak beülők (pl. Advance) amiken a tokot több tüske zárja. Ezeknél csak annyi a különbség, hogy a tok zárásához kétszer fűzünk.
- Van ahol a konténert hozzákötik a körkupola tetejéhez, hogy kidobáskor ne veszhessen el. Gazdaságos megoldás, de nem teljesen biztonságos, mert szerencsétlen esetben éppen az odakötözött konténer csavarodhat rá az ernyőre, ezzel megakadályozva a mentőernyő feltöltődését/kinyílását.
- Ha szeretnénk terepen több eséllyel megtalálni a levált konténert, akkor varrjunk a belsejébe egy feltűnő színű, hosszú szalagot ernyőanyagból.
- Víz fölötti gyakorláskor a konténer elmerülhet, elveszhet a vízben. Ennek elkerülésére kössünk egy könnyű szivacs vagy hungarocell darabot a kidobófülhöz, így ez a vizen úszva segít a megtalálásban.

{vissza a Bonus Track tartalomjegyzékhez}


 Állásszög csörléskor

Bevezető: bocsánat az "A" vizsgával már rendelkezők megsértésért, de szögezzük le, az állásszög nem az ernyő vízszintessel bezárt szöge, hanem az ernyőt érő áramlással bezárt szöge. Ez persze nem más, mint az ernyő levegőhöz viszonyított mozgásának ellenkezője. A földhöz viszonyított mozgásokról álló levegőt feltételezve beszélünk, a levegő mint közeg esetleges mozgása csak hozzáadódik az álló levegőben produkált mozgáshoz. Most nem bonyolítom a spekulációt az ernyő és a zsinórok súlyával, ez ugyan nem hanyagolható el, de a következtetéseket nem fogja befolyásolni.

Állítás: az ernyőnek (trimmen) nincsenek különböző üzemmódjai, ezért különböző állásszögei sem. Az ernyő geometriájának megváltozása nélkül nem is képes megváltoztatni az állásszögét. Nos én azt gondolom, hogy az ernyő nem más, mint egy állásszögét monomániásan megtartani igyekvő szerkezet, azaz nem számít, hogy őt éppen csörlik vagy sem, egy súlyos pilóta ül rajta vagy egy könnyebb, a terhelés csak a pilóta súlya vagy azt a pilóta zsebében lévő ólom avagy éppen a csörlőkötél növeli. Az ernyő azt sem tudja, hogy merre van a föl/le irány, a függőleges, stb. Az ernyő tehát nem tud semmi mást mint a fizika törvényeit követni, de ehhez erősen ragaszkodik. Ha eddig nem tévedtem, ebből az következik, hogy az ernyő mindig ugyanazt az állásszöget veszi fel, és ez a szög csak saját zsinórtrimmelési- valamint profil geometriájától függő állandó. Az állásszöge könnyű vagy nehéz pilótával ugyanannyi egy sima csúszáskor azaz függőleges terhelésnél (ezt így is tanultuk) és ugyanakkora csörléskor is, csak csörléskor az ernyő terhelésének iránya nem függőleges hanem a pilótasúly és a kötélerő vektorösszege. Ez az egyszerű jellemű ernyő csak azt érzi, hogy a zsinórjait a hevederzetnél húzza egy (eredő) erő és emiatt őt egy áramlás éri, amire ő azzal reagál, hogy beáll a saját állásszögébe az áramláshoz képest.

A függőleges terhelésű esetet (a szabad siklást) jól ismerjük. Viszont amint a terhelés iránya (pl. csörléskor) eltér a függőlegestől az ernyő csak úgy tudja megtartani az állásszögét ha ő is utána billen felfelé. Ezáltal kicsi (és vízszintes) kötélerőnél elérhető, hogy az eredő terhelés szöge éppen állásszögnyivel térjen el a függőlegestől, így az ernyő repülési pályája (és az ezzel pont ellentétes áramlás iránya) pont vízszintes lesz. Tudjuk továbbá, hogy az ernyőn ébredő felhajtó erő merőleges a megfújás (=-mozgás) irányára, tehát vízszintes repülési pályán pont függőleges lesz. Azt is tudjuk, hogy az emelést csak a felhajtóerőtől várhatjuk. Ha tehát tovább növeljük a csörlőkötél húzóerejét akkor az állásszögét rögeszmésen tartani igyekvő ernyőt emelkedő pályára kényszerítjük, a felhajtóerőt pedig egyre jobban a függőlegestől hátra döntjük és pont ez a bökkenő. Ugyanis minél nagyobb a kötélerő és minél inkább eltér a súlyerő (függőleges) irányától, annál inkább emelkedő pályára kényszerítjük vele az ernyőt. De a felhajtó erő emiatt egyre kevésbé mutat felfelé, azaz egyre kevésbé képes biztosítani az állásszög megtartásához szükséges emelkedő mozgást. Mindezekből az következik, hogy van egy határ amin túllépve már nem képes a felhajtó erő akkorának lenni, ami az ernyő állászögének megtartásához szükséges emelkedést biztosítani tudná, így az ernyő tényleges állásszöge növekedni kezd ami elérheti az átesést.

Eddig nem mondtuk ki, hogy az átesés szempontjából a kötélerő iránya induláskor a legkedvezőtlenebb (vízszintes), míg az ernyő emelkedésével egyre javul (egyre jobban zár a súlyerő függőleges irányához). Eszerint az ernyő fékezésével, (azaz állásszög növelésével) a csörlés első szakaszában a legkönnyebb az ernyőt átejteni.

Előbbiek egy régóta publikált véleményemet tükrözik. Azóta c2 fórumon hatalmas és nagyon tanulságos szakértés indult a témáról 2006. április 27-én (#124-től).

{vissza a Bonus Track tartalomjegyzékhez}


Hogyan menjünk autóval Flims campingbe?
camping: www.camping-flims.ch  lift: www.alpenarena.ch 

GPS-szel:
A cél Flims camping: N46 fok 49 perc 28.7 mp
                                     E   9 fok 16 perc 58.1 mp

GPS nélkül utazóknak két változat:

A két változat végjátéka közös, lásd a 2. után:

1. változat
Innsbruck felé 964 km, Osztyapenkótól 12 óra
rövidebb 21 km-rel, de kevesebb autópályát tartalmaz és átmegy az Arlberg alagúton +9 Euro

Útvonalterv: Budapest -Innsbruck - Flims

Ha nem tudnád megnyitni az előbbi linket, akkor próbáld ezt:
http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/dyn/controller/ItiWGPerformPage?strStartLocid=1141dck10&strDestLocid=1143udv10&dtmDeparture=26%2F07%2F2005&intOneCountryCheck=true&intItineraryType=4&productId=42000

 > > > a (közös) végjátékot lásd 2. után: > > > 

2. változat
München felé 985km
végig autópálya, nem megy át az Arlberg alagúton (-9 Euro).

Budapest-Wien-Linz-Salzburg-München-Bregenz-Chur-Flims
München elkerülése külön képekben részletezve:

     München elkerülése áttekintő térképen

München elkerülése
Google Earth áttekintő
nagyítva 1. rész nagyítva 2. rész nagyítva 3. rész nagyítva bef. rész

 

megjegyzés: Bregenz csak az útterv München felé való eltérítése miatt került a programba, ezért  Bregenzbe nem kell bemenni hanem az autópályán maradva menj el mellette.
Tételesen: a Németországból Ausztriába visszaérkezés után, Lochau-nál törölve: az
"Exit 1, Exit Hörbranz-Lochau, Hörbranz, Lochau, Hohenweiler, Leiblachtal"
rész egészen " 8h31 897km Close to: Hohenems"-ig
ahol viszont tényleg el kell majd hagyni ezt az autópályát, hogy átmenj egy másikra  Mäder, Koblach-nál
Az úttervtől eltérően: Bregenzet elkerülve maradj az autópályán

Az útvonalterv: Budapest - München - Bregenz - Flims

Ha nem tudnád megnyitni az előbbi linket, akkor próbáld ezt:
http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/dyn/controller/ItiWGPerformPage?strStartLocid=1141dck10&strDestLocid=1143udv10&strStep1Locid=1128i10&dtmDeparture=26%2F07%2F2005&intOneCountryCheck=true&intItineraryType=4&productId=42000

> > > >
Közös végjáték  1. és 2. -höz Chur --> Flims:

Az autópályát a "Chur Süd" utáni első kihajtónál kell elhagyni. Először egy ritka, jellegzetes táblát látsz: balra zöld, jobbra kék mezőben szétágazó Y, 
500 méterrel később már Flims irány is jelölve van a táblán 1km-rel a kihajtó előtt. (Svájcban ilyen a színjelölés: az autópályára vonatkozó táblák zöldek, a főutak kékek)

A kihajtó végén jobbra elindulunk felfelé a főútvonalon, majd egy enyhén lejtő alagút után ismét csak felfelé. A camping Flims túlsó végén az útról balra lefordulva érhető el.

Az autópálya elhagyása után negyed óra az út a megérkezésig.

{vissza a Bonus Track tartalomjegyzékhez}


  Monte Carlo
praktikus helyi ismeretek ernyősöknek 2009-es kiegészítésekkel

Télvíz idején a magyar pilótákon elhatalmasodnak a repülés nélkülözésének elvonásos tünetei és zarándokútra kelnek. A január második hetétől kezdődő 4-5 hétben aki teheti Monacoba megy repülni. Monte Carlo nemcsak a fényűző életmódúak egyik fellegvára, egy-két hétre be tudja aranyozni a magyar ernyősök életét is. Íme egy kis hangulati ízelítő. A start és a leszállás francia területen, a  Roquebrune Cap-Martin helységhez tartozó Mont Gros hegyről a tengerparti strandra történik. A jószerével csak pilótahibából adódó kényszerhelyzetekben megesik, hogy az ernyős Monaco fővárosában ér földet sok-száz eurós bírság terhe mellett. Van egy kevésbé ismert, legális Monaco-i leszálló is Cap-D'Ail -ben, de csak profiknak (erről később). 


1. Utazás, szállás

Osztyapenko - Golfe Bleu 1295 km (15 óra buszozás Ausztrián át)
Ausztriában az utolsó üzemanyagkút a pálya mindkét oldalán: Esso N46.57142 E13.69964 . A pályán tábla jelzi, kifelé Villach után, Arnoldstein közelében, Budapesttől 500 kmre. Dízel 1.038 EUR/liter (2009). Figyeljetek, mert éjszaka "tévedésből" 1-2 Euróval kevesebbet szoktak visszaadni (2001 óta!)
Az út során Olaszországban a legdrágább az üzemanyag, 1.117 EUR/liter áron tankoltunk (autópályán).
Autópálya díjat Olaszországban két szakaszban kell fizetni: Tarvisio és ~Velence között (Vito: 12.10 EUR), valamint ~Velence és Ventimiglia között (Vito: 34.90 EUR). A szakaszokra belépéskor automatából kapsz jegyet és kilépéskor automatának vagy embernek fizetsz.  Érdekes, hogy még soha nem fizettünk pont annyit oda, mint vissza.
Repüléshez a legjobb szállás a leszállótól gyalog pár percre: Le Golfe Bleu apartman hotel N43.76107 E7.45431 Roquebrune Cap-Martin helységben: Avenue Georges Drin 5. (Szomszéd települések: nyugatra Monte Carlo, keletre Menton.)
http://www.legolfebleu.com Itt 2004 óta laknak magyar ernyősök.

Más ismert szállások:
     Pierre Appartmants koordinátái: N43.724583; E07.394861
     Westminster koordinátái: N43.756036; E07.449853
Nizzai kórház (Nice, Saint Roch Hopital) koordinátái: N43.702614; E07.274110
Ide szoktak kerülni az esetleges baleseti sérültek.  :(

Az útvonal vázlata: Budapest (M7) - Székesfehérvár (M7-->8) - Veszprém (8) - Rábafüzes (8) - Heiligenkreuz (B65) - áttérés a B65-ről az A2 autópályára b.o. Shell kút után, a pálya fölött átvezető híd végén jobbra le (azonosító: Anschlussstelle Ilz-Fürstenfeld 138/139) - Graz (A2) - Klagenfurt (A2) - Villach (A2) - Tarvisio (A23) - Udine (A23) - autópálya elágazás Venezia / Milano felé (A23-->A4) - Padua (A4) - Vicenza (A4) - Verona (A4) - Brescia (A4-->A21) - Cremona (A21) - Piacenza (A21) - Tortona (A21-->A7) - "Ventimiglia" irány megjelölésével kitáblázott lehajtón áttérés, hogy ne menjünk tovább Genova felé (A7 --> A26/A7-re*) - Predosa (A26/A7 --> A26) - a tenger előtt lehajtó Ventimiglia felé, hogy most se menjünk Genovába (A26-->A10) - csak előre a tengert követve Ventimiglia fizetőkapuig az A10-en - egyenesen tovább Franciaországba ahol már A8-cal jelölik ugyanazt a pályát  - figyelj! kis lehajtó az autópályáról: "Roquebrune-Cap-Martin" megjelöléssel, a Vista Palace szállodához visz - szinte megérkeztél: irány a Golfe Bleu
Megjegyzések:
- Az egész útból csak Székesfehérvár és az osztrák A2 (Südautobahn) közötti szakasz nem autópálya. Gyors autóval lehet inkább az M1-en Győr felé végig autópályán menni az A2-re. Ugyanannyi idő, hosszabb út, de kényelmesebb.
- * "A26/A7" egy összekötő autópálya az Alessandriából Genovába menő A26 és a Milánóból Genovába menő A7 között.

1.a Útvonalterv Monte Carloba (helyben megnézhető htm).

1.b Ugyanaz letöltésre, nyomtatásra előkészített pdf formában.       Jobb gomb,  Cél mentése másként.../Save target as...

1.c A következő segédletekkel azok is úttévesztés nélkül utazhatnak Monte Carloba akinek a GPS-e nem tervez útvonalat Budapest és a Le Golfe Bleu szállás között:

Pdf útvonalterv minden közúti fordulóponttal.
Nyomtatsd ki, de a koordináták copy/paste-tel ki is másolhatók (szerkeszthető)

Megjegyzések:
- a feltüntetett távolságok légvonali adatok
- az útvonaltervben még szereplő "ak-cremona" és az "ak-piacenza" autópálya kapuk már megszűntek, azért nem töröltem, mert finomítják a kurzust.
- a fizető szakaszok két Velence környéki kapuját (ak-venez-...) is áthelyezték valamennyivel, de az újak helyét nem tudom, majd 2010-ben pontosítom :(

Ugyanez Garmin Mapsource-ba tölthető route-ként, természetesen
tartalmazza az összes fordulópontot waypoint-ként is.
Csak betöltöd a GPS-be, végigjárod és már ott is vagy! :o)


2. Mit kell tudni a helyi repüléshez?

Monte Carlo starthely MONT GROS (DK...DNY és külön K-ÉK szélre): N43.765567; E07.442840
                      starthely: LAI BARRAI (D, DNY): N43.755930; E07.410797
                      közös leszálló a strandon: 43.759037; E07.454471

Íme a legfontosabbak, amíg meg nem írom részletesen:

3. Praktikus helyi ismeretek:

3.a Meteo: A pillanatnyi szelet nappal a starthely automata mérőállomása közli (ld. lentebb: Frekvenciák). Prognózisokra a szokásos oldalakon kívül megbízhatónak és jól kidolgozottnak tartom:
http://freemeteo.com/default.asp?la=16&gid=2993458&pid=15 
Tartalma: pillanatnyi helyzet és prognózis az elkövetkező 12 órára (3 órás bontásban) és 7 napos előrejelzés napi bontásban. A 7 naposban választható: max.szél, páratartalom, csapadék, légnyomás. Ezeken kívül: az elmúlt időszak adatai, valamint statisztikai adatok 1961-1990 alapján.
Ajánlott, nagyon informatív grafikus áttekintéshttp://freemeteo.com/default.asp?pid=156&la=16&gid=2993458 

Frekvenciák:

A Golfe Bleu-ben is tökéletesen fogható a starthely automata meteo állomásának francia nyelvű, szöveges mérési jelentése. Kb. negyed óránként ad. Reggelinél csak tartsatok bekapcsolva egy rádiót a 143.9875 MHz-en. A jelentés tartalma:
- szélirány É: Nord "nór"; K: Est "eszt"; D: Sud "sZüd"; Ny: Ouest "ueszt" (és persze ezek variációi)
- szélsebesség [km/h-ban mérve]
- széllökés. A jelentés a "maximum" szóval végződik.

143.9875 MHz: Starthely automata meteo kb. negyed óránként szövegesen (francia)
161.7500 MHz: Körzeti tengeri meteo (angol)
127.4000 MHz: Repmeteo, itt várd ki Nizza repteret (angol)


3.b Felszállítás:
Az egyszeri felszállítás szerintem reálisan 10 EUR körüli értéket képvisel. A helyiek között az a szokás, hogy ha van üres helyük akkor a "beugró" alkalmi utasoktól 4-6 EUR közötti összeget kérnek egy alkalomra. Akinek azt mondtuk, hogy úgyis üres a hely, üljön csak be grátisz, az is 5 EUR-t adott egy felszállításért pedig próbáltuk lebeszélni róla. Szóval nem divat a csöveskedés.
A helyi önkormányzat elég bölcsen áll a kérdéshez: így gondolkodnak: akkor jön az ernyős turista a faluba pénzt költeni szállodában, étteremben, boltban stb., ha van felszállítás is. Ezért KEDD és SZERDA KIVÉTELÉVEL minden nap négy buszjárat indul a leszállótól 3 percre lévő, a vasútállomás melletti buszfordulóból, névleges 1 EUR menetdíjért. (10 jegyes bérlet csak 7.50 EUR, de személyhez kötött és szintén nem sitteskednek azzal, hogy aki felszállt az kiadja hátul az ablakon...)
Menetrend: d.e.: 10:00; 11:15;  d.u.: 14:00; 15:15
Hát így is lehet hozzáállni, pedig a starthely természetvédelmi területen van. Ha azt akarnák, akkor tiltani, elüldözni, feljelentgetni is lehetne jogalapjuk, de inkább az ernyőzéshez meglévő adottságok előnyét keresik. Sőt, 2009 óta fizetnek egy állandó embert (bizonyos Jean-Paul -t, aki Airwave Sport-1 -gyel repül :) azért, hogy egész nap a starthelyen legyen.
Ezt a helyi felszállítási lehetőséget inkább azoknak ajánlom, akik éppen lekésték a csoportjukat, vagy fennmaradt a kocsijuk, vagy mégsem repülnek és lejönnének. Az a nyerő, ha olyan csoporttal jöttök amiben van szervezett felszállítás. Annak a "menetrendje" mindig igazodik hozzátok és az időjáráshoz, sőt ha leszóltok a hegyről, hogy fennragadtatok a starthelyen, akkor különjáratra is képes.


3.c
Bevásárlási helyek és nyitvatartásuk:
Szatyrot nem adnak, vigyél vagy csak venni tudsz. Ha kártyával fizetsz legyen nálad arcképes igazolvány.

A környéken 5 boltot cserkésztünk be, ebből 4 akár gyalog is elérhető távolságban van.
Ezekből 3 db egy kupacban van Monaco irányában 100 méterrel a körforgalom előtt, a Golfe Bleu szállástól 1.8 kmre:
N43.75189 E7.43872
1. CASINO abc (az ital osztályra belül, lépcsőn, kosárral együtt lehet lemeni)
hétfő: 9-20; kedd-szerda-csüt-péntek: 9:00-13:30 + 15:30-20; szombat: 9-20; vasárnap: 9-13
2. BOULANGERIE (pékség a Casino abc mellett)
Szombaton zárva, többi napokon 6-14:30 + 15:30-19:30
3. LIBRE SERVICE DE TENNIS (megtévesztő neve ellenére kisközért az út túloldalán)
hétfőn zárva, különben 6:30-20:00
A másik irányban, Menton felé, kicsit messzebb, magányos bolt:
4. SPAR bolt Roquebrune-Cap-Martinban, 2 kmre a szállástól, vevőknek ingyenes parkolóhelyekkel:
N43.75861 E7.47293
Hétfőn zárva; Kedd - Szombat: 8:30-12:30 + 16-19; vasárnap: 9:00-12:30
Az ötödik boltba csak autóval jó menni, de itt a legnagyobb a választék, lényegesen olcsóbbak az árak.
5. Mentonnak a hegy felőli szélén Intermarché szupermarket  N43.78210 E7.48035
Vasárnap zárva, hétfőtől péntekig 8:30-19:30

3.d Pizza, sok más pizzéria is van, de ez nagyon jó és kevesen ismerik. Kis sütöde, főleg elvitelre és futároknak, bár néhány vendég helyben is tud fogyasztani. Ez a legolcsóbb hely (5.50-9.50 EUR), ízletes, méretes, és ingyen kihozzák a Golfe Belue-be. Akarod látni az étlapot? A félsziget túloldalán a tengerparttal párhuzamos második utcában van. N43.75784 E7.48061 Pizza Plage néven, cím: 120, Avenue de la Plage, 06190 Roquebrune Cap-Martin. Nincs közel, de akár gyalogosan is ajánlható pizza előtti és utáni könnyű testmozgásként (3+3km). A pizza rendelés telefonszáma: 0033 (4) 92 10 16 40. Helyi telefonról "0033" helyett csak egy 0. Nyitva: 18:00 - 22:00
Aki inkább éttermi körülményeket keres: Pizzeria Victoria további 120 méterre, a tengerparton.

3.e Helyi tankolás
1. Agip kút, a szálláshoz legközelebb ez a legolcsóbb.
N43.76172 E7.45637 A szállástól Menton irányában, nem a szállás utcájában, hanem az egy szinttel fölötte, szintén a partot követő úton, a hegy felőli oldalon. Ha a szállástól alul Menton felé indultál, akkor a fölső út elérésekor visszafelé, balra kell fordulni. Dízel: 1.03
2. A Monacoi első körforgalom irányában Total kút a tenger felőli oldalon, még a 3.c/1-2-3 boltok előtt:
N43.75335 E7.44380 Dízel 1.05
3. Mentonnak a hegy felőli szélén Intermarché kút, a legolcsóbb de messze van. Dízel 0.98
N43.78210 E7.48035 (lehet csak a bolttal együtt van nyitva?)

jön még:
- ajánlott helyi ismeretek (szuper, szélirányfüggő jelölésekkel):
  http://www.paraglidingmap.com/default.aspx?lat=43.7558&lng=7.41056&zoom=9#

- Ismert starthelyek, startirányok, leszállók, vészleszállók, korlátozások
- Gyalogutak a starthely és a szállás között (Két alapváltozat: 1. a Vista felé; 2. a RbCM-i völgy felé)
- Nem repülhetsz az antennák fölé
- Nem szabad leszállni (visszaszállni) az antennák melletti golf pályára
- Tilos, ezért ne repülj a starthely fölötti katonai bázis területéhez közel. (A gömbbel fedett nagy teljesítményű katonai radar állítólag gyorsan sterilizál!)
- Jó időben elérhető a spiccen a csillagvizsgáló, ott le is szállhatsz pihenni
- Biztos termiklelőhelyek, helyi távrepülések
- Autóval elérhető starthelyek aznapi repülésre, a környező hegyekben  (térképek, koordináták)
  Sospel Nyugati szélre N43.88712 E7.45438; a leszálló közepén muzeális madárház N43.87775 E7.45709,
  Greolieres leszálló N43.79586 E6.94680 (a fölgyaloglós starthely koordinátáit elvesztettem, de igazából sok helyről el lehet startolni a hosszú gerinc alatt)
  Gourdon kis leszálló, fönn a starthely alatt N43.72720 E6.96928  (a fölgyaloglós starthely koordinátáit elvesztettem, de jól látható a leszállóból)
  Gourdon - JFK starthely csak sárkányosoknak N43.70400 E6.98068 keleti és déli rámpákkal (a műútról egy földútra kell letérni itt: N43.70766 E6.97429 . Parkoló a földút végén: N43.70457 E6.97991)
  A környező starthelyek (Gourdon és JFK) közös, nagy leszállója lenn a völgyben N43.70024 E7.00549 . Ide nagy élmény lehet lerepülni a fönti Gourdon starthelyről !
- Szabadidős programajánlatok ha nem lehetne repülni (múzeumok Monte Carloban, gyönyörű hegyi falvak: Eze, La Turbie, Sainte-Agnés [parkoló N43.80110 E7.46248] )

Előbbieket már egyszer leírtam, ha valakinek megvan kérem küldje el, különben  még egyszer le kell írnom.  :(
Megalapozott kiegészítéseknek szívesen adok helyt.

{vissza a Bonus Track tartalomjegyzékhez}


SIV (safety)
alapgyakorlatok a repülési biztonsághoz

 

Terjedelme miatt kikerült a Bonus track-ből, önálló dokumentum lett: Különleges repülési helyzetek

 {vissza a Bonus Track tartalomjegyzékhez}