Kiegészítő gondolatok a mindennapok tapasztalatából merítve:

A mostani légtér rendszer a ferihegyi forgalmi kapacitásra van optimalizálva így a többi felhasználó szinte csak a maradékon osztozhatnak. Hát így jártunk, a jogszabály a döntést a legnagyobb mértékben érdekelt félre bízta. Ez önmagában nem hibás választás, hiszen bármilyen semleges félre bíznák az alsó légterek napi elosztását, neki is legnagyobb súllyal a legnagyobb légtérfelhasználó érdekeit kellene figyelembe vennie. Mindazonáltal a jogalkotónak minimális áldozat árán volna lehetősége a ferihegyi forgalmi optimum helyett, egy továbbra is súlyozott, de minden légtér felhasználó érdekét figyelembe vevő "társadalmi optimum" megteremtésére.

A jogalkotó a legkisebb ferihegyi veszteség mentén leginkább azzal tudná figyelembe venni a több ezres létszámú, motor nélküli sportrepülő társadalom érdekeit, ha Ferihegynek a nyári félévre előírna a glider légtereket elkerülő alternatív 13STAR eljárásokat. Ezek az alábbi szűkítő feltételek miatt nem okoznának érdemi nehézséget a ferihegyi forgalomnak:

A javaslat által Ferihegynek okozott forgalmi kapacitás csökkenés mértékét konkrét járat-, útvonal- és statisztikai adatok nélkül nem lehet korrekt módon megadni. A feszültségek elsimítása azonban meg kéne érjen egy döntés előkészítő számítást és igazolás esetén döntést az alternatív 13STAR-okról.

Kardos István
(okl. közlekedésmérnök)